HTML

Spanyolviasz

Álmodtam egy jobb világot: http://kompetenstarsadalom.blogspot.hu

Friss topikok

Közösség

Utolsó kommentek

Címkék

21.század (1) 25 év (1) 3. világháború (3) adat (1) Adolf (1) ageizmus (1) alacsony önértékelés (1) alárendelődés (1) Alexandrosz (1) alkalmazott (2) alkohol (1) államtitok (1) álszentség (3) általánosítás (1) al Kaida (1) Amidala (1) Anakin (1) anarchizmus (2) androgűn (1) Antal József (1) antiteizmus (1) apokalipszis (1) armageddon (1) asztrológia (1) ateizmus (3) autoimmun betegség (1) autoritás (1) ayurvéda (1) ayurvédikus (1) a gyerek érdeke (2) baloldal (2) bántalmazás (1) befolyásolás (1) beosztott (2) big picture (1) bio (1) biológia (1) Birodalom (1) biszexualitás (1) bizalom (1) biztonság (1) blogindító (1) BNO-10 (1) boldogság (2) Brexit (1) cenzúra (1) civil (3) civilizáció (1) colonus (1) Connor (1) Covid 19 (1) csábítás (1) csábító (1) család (7) családterápia (1) Csillagok háborúja (2) csoport (1) csoportidentitás (1) csoportnyomás (1) csöves (1) Darth Vader (2) darwinizmus (1) demográfia (2) demokrácia (18) démonizálás (1) depresszió (1) destabilizáció (1) destabilizálódás (1) digitális (1) digitális magány (1) diktatúra (5) diplomácia (3) Disney (1) divat (4) DK (3) dolgozó (1) dominancia (1) drog (1) DSM-V (1) egalizmus (1) egészség (4) egészségmegőrzés (1) egészségügy (2) egyén (1) egyenjogúság (1) egyenlőség (6) egyenlőtlenség (3) egyenruha (1) egyformaság (2) egyház (4) Együtt (2) együttélés (1) együttgondolkodás (1) együttműködés (1) elégedetlenség (1) elengedés (1) élet (1) életkor (1) életszínvonal (1) elfogadás (1) elidegenedés (3) elit (3) elitizmus (1) ellenzék (1) elmélkedés (13) Első Rend (1) elv (1) elvándorlás (2) elvárás (1) elvtelenség (1) ember (4) ember és környezet (1) én (1) energiahatékonyság (1) énideál (1) EQ (1) érdek (1) erkölcsiség (1) erő (1) erőszak (1) erő kutusz (1) érték (1) értékválság (2) érzelemszabályozás (1) érzelmi intelligencia (1) ész (1) eszme (2) eszmetörténet (1) etikus (1) EU (4) Euróoai Unió (1) Európai Unió (3) evolúció (4) evolúciós pszichológia (1) ezotéria (1) fajgyűlölet (1) fasizmus (2) fast-fashion (1) FED (1) fejlődés (3) félelem (2) felelősség (1) felettes én (1) felkelés (1) felmelegedés (1) felnőtt (1) felnőttek (1) félrelépés (2) feminizmus (2) fenntartható (15) fenntarthatóság (3) férfi (3) férfiak (4) feszültség (1) feudalizmus (1) fiatal (1) fiatalok (1) Fidesz (4) film (3) filo (86) filozófia (80) finn (1) finn-ugor (1) fogyasztásmentes (1) fogyasztói társadalom (2) fölérendelődés (1) főnök (2) forradalom (3) Francia Forradalom (1) függőség (3) gazdagok (1) gazdagság (5) gazdaság (19) gazdasági válság (5) gazdasági világválság (1) gender (1) generáció (1) genetika (1) genocídium (1) globális felmelegedés (4) globalizáció (3) gondolkodás (3) gyarmatosítás (1) gyász (2) gyerek (4) gyerekvállalás (2) gyerek érdeke (1) gyógyászat (1) Gyurcsány (1) háború (7) hadsereg (1) hajléktalan (1) hajléktalanság (2) hála (1) halál (3) halandóság (1) hangulatzavar (1) Han Solo (1) harcászat (1) Harmadik Birodalom (1) Harmadik Világ (1) hatalmi elit (1) hatalom (13) házasság (3) hazugság (1) HBO (1) heteroszexualitás (1) Hidegháború (1) hidegháború (2) hiedelem (4) hierarchia (1) hipokrácia (4) hippi (1) hit (1) Hitler (2) Holokauszt (2) homeopátia (1) homoszexualitás (2) hontalan (1) Horn Gyula (1) humanizmus (2) humán ökológia (1) hun (1) hunok (1) hűség (2) hűtlenség (2) idegengyűlölet (2) identitás (1) ideológia (2) idő (1) idősek (1) időskor (1) igaz szerelem (1) II. világháború (1) III. világháború (1) illiberalizmus (1) india (1) indiai (1) információ (1) integráció (1) inteligencia (1) intellektus (1) internet (2) intimitás (1) inverz szexizmus (1) IS (1) ISIS (1) ismerkedés (1) isten (1) Iszlám Állam (1) játék (3) Jedi (2) (1) Jobbik (4) jobboldal (2) jólét (3) jóléti társadalom (3) jóslás (1) jövő (3) jövőkép (1) jövőkutatás (3) Jung (1) jutalom (1) Kádár (1) kapcsolatok (2) kapitalizmus (5) Karl Marx (1) Kárpát-medence (1) kataklizma (1) kegyes hazugság (1) kelet (1) képviselet (1) képviseleti demokrácia (2) kerítés (1) kiadó (1) kiegyenlítődés (1) kihalás (1) kilátástalanság (1) kína (1) Kína (2) kínai (1) kisebbrendűség (1) kivándorlás (1) kizsákmányolás (1) klerikális (1) klímaváltozás (16) kognitív (1) kommunikáció (1) kommunizmus (1) konfliktus (1) konteó (1) kontroll (1) könyv (1) konzervatív (1) környezet (4) környezetvédelem (4) Koronavírus (1) korrupció (1) köszönet (1) köszöntő (1) kötődés (1) közélet (18) Közép-Kelet Európa (1) közlekedés (1) kozmetika (1) közösségi nyomás (1) Köztársaság (1) közvetlen demokrácia (1) krízis (1) külföldi munkavállalás (1) különleges katonai művelet (1) külső (1) kultúra (2) kultusz (1) kütyü (1) kvóta (1) Kylo Ren (1) látó (1) lázadás (2) Leia (1) lélek (12) lélektan (26) lélekten (1) lelki betegség (1) lelki egészség (3) lelki nevelés (1) Liberálisok (1) liberális feminizmus (1) libertarianizmus (1) libertinizmus (1) LMP (3) lobbi (2) Luke (1) lustaság (1) magántulajdon (1) magány (2) magatartásorvoslás (1) magyar (2) Magyarország (2) magyarság (1) manipuláció (1) Marx (1) Mayer Máté (4) média (7) médiakutatás (1) medicina (1) megcsalás (3) megfelelés (1) megjelenés (1) megkérdőjelezhető (1) megváltoztatás (1) Megyessy (1) meleg (1) melegség (2) meló (1) menekült (2) menekültek (2) menekültválság (1) menekült válság (1) migráció (12) migráns (2) migránsok (2) mítosz (5) mobilitás (1) modern ideálok (1) MoMa (1) Momentum (1) monogámia (4) Monopoly (1) moralizálás (2) mozi (1) MSZP (3) multi (2) munkaerőpiac (1) munkahely (1) náci (3) nácizmus (2) nagyvállalat (1) Nagy Francia Forradalom (1) nagy Ő (3) Nagy Sándor (1) nárcizmus (1) NATO (1) Nem (1) nemiség (2) Nemiség (1) nemi erőszak (1) nemi szerep (1) Nemi vágy (1) nemzet (2) nemzetállam (2) nemzethalál (1) nemzeti szocializmus (2) nemzetközi kapcsolatok (1) nem vagy elég jó (1) neokonzervativizmus (1) neoliberalizmus (1) neonáci (1) népességfogyás (1) népharag (1) népirtás (1) népszavazás (1) népvándorlás (3) (2) nők (5) norma (5) normák (4) növekedés (2) nyílt tabu (1) nyitott kapcsolat (2) nyugat (1) Nyugat (1) Ő (2) objektivitás (1) öko (4) ökológiai válság (4) ökologizmus (1) öko bolt (1) oktatás (2) október 2-a (1) oligarcha (1) olvasás (1) önismeret (1) önkéntes önkorlátozás (1) önszeretet (2) önszerveződés (1) Orbán (2) öreg (1) öröm (1) orosz-ukrán háború (3) oroszok (2) Oroszország (5) orvostudomány (2) őshaza (1) összeesküvés elmélet (1) összefogás (1) osztály (1) Palpatine (2) pandémia (1) pár (1) párbeszéd (1) párkapcsolat (16) Párkapcsolat (1) párkeresés (1) pártok (1) párválasztás (1) patológia (1) patrícius (1) pedofília (1) pénz (1) pénzügy (1) pestis (1) plasztika (1) plebejus (1) plebs (1) PM (2) polgár (1) polgárháború (1) poligámia (2) politika (24) politikai korrektség (1) politikus (1) popkultúra (2) populista (2) populizmus (4) poszt-apokaliptikus (1) poszt-humanizmus (1) profit (1) promiszkuitás (2) propaganda (1) psziché (3) pszicho (3) pszichológia (42) pszichopatológia (1) Putyin (1) radikális (1) radikális feminizmus (1) radikalizákódás (1) Rákosi (1) rassz (1) rasszizmus (1) rasszizums (1) recesszió (1) referendum (1) rendszer (1) rendszerhiba (1) rendszerszemlélet (1) rendszerváltás (1) részvételi demokrácia (3) röghözkötés (1) Róma (2) Római Birodalom (3) Róma bukása (1) rossz (1) sajtó (1) sajtószabadság (1) sámán (1) sci-fi (3) siker (1) Sith (2) skinhead (1) Skynet (1) Skywalker (1) Snoke (1) Soros (1) sorozat (2) soviniszta (1) sovinizmus (2) Spanyolviasz (66) spanyolviasz (40) spekuláció (1) spirituális (2) spiritualitás (3) stagnálás (1) Star Wars (2) Stephen Hawking (1) szabad (1) szabadpiac (1) szabadság (6) szabad akarat (2) szabad világ (1) számítógép (1) számítógépes játék (1) származás (1) szegények (1) szegénység (1) szekta (1) szellemtudomány (1) szélsőjobb (1) szélsőség (1) szélsőséges (1) személyiség (1) szemlélet (1) szenvedés (1) szépség (1) szerelem (4) szex (6) szexizmus (2) szexmentes kapcsolat (1) Szexualitás (1) szexualitás (6) Szíria (1) szkíta (1) szkíták (1) szociális ügy (1) szocializmus (2) szociál darwinizmus (1) szociológia (1) szorgalom (1) szorongás (1) Szovjetunió (1) szpanyolviasz (1) sztereotípia (1) sztereotipizálás (1) szubjektivitás (1) születésnap (1) szülő (3) szülői alkalmasság (1) szülők (2) szülőkép (1) szülőszerep (2) szuperego (1) tabu (4) táltos (1) tárgy (1) társ (1) társadalmi csoport (1) társadalmi fejlődés elmélet (1) társadalmi feszültség (1) társadalom (80) társkapcsolat (2) tartósság (1) távgyógyító (1) távol-kelet (1) technika (1) technológia (9) tekintély (1) tekintélyelvű (1) telekommunikáció (1) teljesítmény (1) természet (1) természetes szelekció (1) természetgyógyászat (1) természettudomány (1) Terminator (1) terorizmus (1) terror (2) terrorizmus (1) testvériség (2) tini (1) titok (4) tőke (1) tolerancia (3) történelem (17) transzperszonális (1) trend (3) Trianon (1) Trump (1) túlfogyasztás (2) túlnépesedés (15) túltermelés (2) túlvilág (1) TV (1) ugor (1) újság (1) újságíró (1) Uj Péter (1) Ukrajna (3) Ukrjana (1) Unió (1) uniszex (1) űrkutatás (1) USA (3) üzlet (1) vágy (2) vagyon (2) vagyoni egyenlőtlenség (3) vagyonkoncentráció (5) válás (2) választók (1) vállalat (1) vállalati kultúra (4) vallás (9) valóság (1) valós vágyak (1) válság (9) változó világ (1) világcég (1) világháború (1) világjárvány (1) világkép (1) világnézet (1) világpolitika (1) világrend (2) világűr (1) világuralom (2) világválság (3) világvége (1) vilápolitika (1) virtuális vágyak (1) virtuális valóság (1) viselkedés (1) Vona (1) vonzó (1) vonzódás (1) vonzóság (2) Westworld (1) xenofóbia (2) Y (2) Y generáció (1) zöld (7) zöld pszichológia (1) Címkefelhő

2019.12.06. 08:58 Mayer Máté

Miért nem megy nekünk a környezet védelme? 1. – Az összeomlás rendszere

A ’70-es évek óta egyre erősödnek azok a hangok a közbeszédben, amelyek egy közelgő ökológiai katasztrófára szeretnék felhívni a figyelmet, sőt, az utóbbi időben megszaporodó természeti csapások és szokatlan időjárási jelenségek – hőhullámok, özönvízszerű esők és a térségre nem jellemző kisebb tornádók Európában, áradások, hurrikánok, erdőtüzek, extrém szárazság, stb. – ízelítőt is adnak abból, hogy mire számíthatunk a jövőben a változó klíma hatására. Mégis, az elmúlt 50 évben nemhogy érdemleges előrelépés nem történt a várható katasztrófák elkerülésére, de napról napra egyre fenntarthatatlanabbul élünk. Bár ezzel a kérdéssel már számos bejegyzésben foglalkoztam a blogon, úgy érzem, egy átfogó elemzésnek még helye van itt arról, hogy mik a főbb okai az emberiség kollektív önpusztító viselkedésének és arról, hogy mivel járna letérni erről az összeomlással fenyegető útról.

Talán az első és leglényegesebb nehézség az, hogy az ember klímaváltozásban játszott szerepe egy rendszerszintű probléma, mi azonban szinte kivétel nélkül a „tüneti megoldásokat” erőltetjük. Mikor a világ jól öltözött politikusai kiállnak a kamerák elé és komoly arccal előadják, hogy nagy a baj, ezért váltsunk mind napelemre, szélkerékre, elektromos autóra és megindítják az államilag támogatott újra erdősítést is, majd egy mondattal később kijelentik, hogy a gazdasági növekedés és az életszínvonal emelése a mindenek felett álló cél, ma talán sokan nem értik a két üzenet közt feszülő alapvető ellentmondást. A környezetvédelmet úgy kezeljük, hogy „jó-jó csináljuk, de csak addig, amíg nem megy a gazdasági növekedés rovására.” Csakhogy a környezetet nagyrészt éppen a gazdasági növekedéssel tesszük tönkre! Tehát, amíg nem mondunk le erről a növekedésről, addig nem is tehetünk szinte semmi érdemlegeset az ökológiai katasztrófa elkerüléséért.

Ma talán a környezet védelme alatt sokan a jelenlegi életformánk megőrzését is értik, mintha elég volna csupán néhány apróságon változtatni, hogy elkerüljük az összeomlást, de különben élhetnénk ugyanúgy tovább. Szaknyelven szólva a példában a megújuló energiára és elektromos autókra való átállás, de még a nagy erdőtelepítések is mind elsőfokú változások, vagyis olyan lépések, amik nem érintik a rendszer alapszabályait, csak a rendszeren belül lesz valamiből több, vagy kevesebb. Ellenben a gazdasági növekedésről való lemondás másodfokú változást hozna azáltal, hogy magát a rendszert és vele az életformánkat változtatná meg. Ugyanakkor minden rendszer törekszik az állandósága fenntartására, így az emberiség, vagy szűkebben a nyugati kultúrkör társadalmai is, mégpedig a normák révén.

Az állandó növekedés normája mellett főként 4+1 jelenségkörnek és a hozzájuk tartozó normáknak van kiugró szerepük a környezet átalakításában. Ezek a túlnépesedés, az urbanizáció, a tudományos és technológiai fejlődés és a mindezeket kiszolgáló politika, ráadásként pedig a soha nem látott mértékű vagyonkoncentráció. Mikor rendszer szintű problémáról beszélek, arra is gondolok, hogy ezek a jelenségek nem egymástól függetlenül, légüres térben, hanem egymásra hatva, egymással szorosan összefonódva érvényesülnek, ha tetszik, mindezek együtt alkotják az ökológiai válságot eredményező rendszert.

Mint korábban kifejtettem, a civilizáció fő motorja a klímaváltozás mellett a lokális túlnépesedések sora volt. Ezeket valamikor úgy 6 ezer évvel ezelőtt a Közel-Keleten és ettől függetlenül, de hasonló időben a mai India területén is elkezdtük egy technológiai forradalom révén új módon kezelni: néhány generáció alatt a halász, vadász, gyűjtögető életmódról áttértünk a földművelésre, állattartásra. A több termés azután több száj etetését tette lehetővé. A termelést azonban meg kellett szervezni, a terményfelesleget be kellett gyűjteni, raktározni és visszaosztani ínséges időkben, meg persze célszerű volt megvédeni mindazoktól, akik továbbra is nomád mód vándoroltak, vagy más telepesektől, akik terjeszkedtek volna.

Ez a földhöz kötöttség vezetett a városiasodás megindulásához és vele az urbanizált életforma megjelenéséhez. A várossal együtt járt az állam megszületése, aminek része volt olyan új, nagyobb tömegű társadalmi csoportok megjelenése is, mint az irányító elit, az őket kiszolgáló udvartartás és a hivatásos papság, a katonaság és a hivatalnokok, valamint az iparosok és a kereskedők, akik már nem foglalkoztak élelemtermeléssel, a földművesek munkája etette őket is. Más néven elindult a társadalom specializációja és vele a hierarchizáltság növekedése is. A várossal pedig hamarosan a vidékinél erőforrás igényesebb városi életforma is együtt járt, vagyis nem volt elég eltartani a városlakókat, jól is kellett tartani őket, ami természetesen tovább erősítette a növekedési kényszert.

Ahogy megjelent az egyenlőtlenség, persze mindjárt meg is kellett indokolni, hogy az miért „jogos” és többek közt ezért volt szükség a papokra. Az ókorban, a középkorban, de még az új és a jelen korban is minden iparosodás előtti társadalom isteni akaratként és rendként tünteti fel a társadalom kasztosodását, a vagyoni egyenlőtlenségek meglétét „isteni igazságként” láttatja, de legalábbis megengedhetőnek és elfogadni valónak címkézi, mint a megbonthatatlan földi rend részét. „Add meg az istennek, ami az istené, add meg a császárnak, ami a császáré”, tanítja Jézus. És így hiába helyteleníti egyfelől az anyagi javak kapzsi harácsolását, ha közben a fennálló társadalom vagyoni viszonyainak az elfogadása mellett is kiáll. Krisztus tehát nem propagálja, de megengedhető tökéletlenségként elfogadja a vagyonkoncentrációt és követőit is erre inti.

Ezen felül a vallások azzal vigasztalják a híveket, hogy ha az isteni parancsok szerint élnek – amik valamiért az elitnek mindig jobban kedveznek –, akkor a haláluk után elnyerik a jutalmukat a túlvilágon vagy egy új életben, ha azonban szembemennek a mennyei renddel, akkor örök kárhozatra számíthatnak. Másként mondva „ne csinálj forradalmat, mert pokolra jutsz!”.

Ma a modern társadalomtudományokban is gyakran hasonló érvelés mentén szokás védelmezni a gazdasági egyenlőtlenségeket mind emberek, mind országok között. „Nem jó, hogy van, törekedni kell a csökkentésére, de hát ilyen a piac, fogadjuk el, hogy így van, ez a természetes.” Tehát pusztán azzal legitimálják az egyenlőtlenséget, hogy megengedik, gazdasági törvényszerűségnek, természetesnek láttatják azt. Az elit tagjai azonban már törvények és nem isteni akarat mögé bújnak, papok helyett pedig közgazdászokat és jogászokat foglalkoztatnak, hogy mértéktelen gazdagodásukat ne csupán jogos, de egyedül elfogadható alternatívakén mutassák be.

Visszatérve a kezdetekhez, ebben a rendszerben sokáig minden munkához emberi erőre volt szükség, így a termelés hatékonyságának és a védelem növelésének az érdekében egyre több és több ember kellett. Mikor pedig ezt a „szaporodjatok és sokasodjatok!” normába foglalt igényt követte a nép, az idővel oda vezetett, hogy a városállam megint túlnépesedett és a szomszédos földek meghódítására kényszerült. Majd ez ismétlődött újból és újból, míg végül szinte az egész bolygón ez a kultúra vált uralkodóvá.

A hódítások jogosságát szintén istenekre hivatkozva igazolták a megszülető birodalomépítő politika hívei, háborúskodásaik pedig tudományos és technológiai újítások sorát ösztönözték. Mert a természettudományok eredményei nagyrészt nem jámbor, nagyszakállú tudósok ártatlan szemlélődésének a gyümölcsei, hanem a hadászat szükségszerűségei szülték azokat. A kémia egyebek mellett a robbanószerek révén fejlődött sokat (pl. görögtűz), a matematika és a fizika a különféle ostromgépek (pl. katapult), illetve védművek (falak, bástyák, tornyok) fejlesztése során csiszolódott. Tudni kellett például, hogy az ellenség szintén falak mögé bújó polgárait milyen röppályát használva lehet mégis eltalálni, mondjuk egy lángoló labdaszerű lövedékkel, és így tovább.

Másfelől a tudományos és technológiai újításokat az az igény fűtötte, hogy az élelemtermelés minél hatékonyabbá váljon, hogy minél több éhes szájat tudjanak etetni. Vagyis arra törekedtek, hogy a meglévő forrásokat mind hatékonyabban tudják kiaknázni. Az egyszerűbb szerszámok megalkotása mellett többek közt így ismertük fel a nagytestű állatok erejében, vagy épp a vízben és a szélenergiában rejlő potenciált és mindez együtt gazdasági növekedést teremtett. Csakhogy, mint láttuk, a túlnépesedés terjeszkedéssel való kezelése a növekedéspárti politikával kiegészítve végül újratermelte a túlnépesedést, ami újabb terjeszkedéshez, egyre méretesebb birodalmakhoz és egyre nagyobb urbanizációhoz vezetett. Ezzel pedig egyre több, a földművesektől függő, egyre specializáltabb városi polgár, egyre hangosabb terjeszkedési politika és egyre újabb és újabb tudományos-technológiai fejlesztések jártak együtt, nem is beszélve a lassú, de szinte folyamatos gazdasági növekedésről. A társadalmon belüli egyenlőtlenségek is tovább növekedtek, amire egészen a felvilágosodásig, a humanizmusig és a kapitalizmus születéséig továbbra is az volt a válasz, hogy ez isten akarata.

A recept pedig annyira sikeres volt, hogy mára nagyjából az összes embert a világ minden táján egyetlen globális világpiac ernyője alatt fogják össze, a társadalom zöme városokban él, a technológia annyira átszövi a nyugati ember életét, hogy szinte már létezni sem tud nélküle, a túlnépesedés globálissá vált és nincs hova elvándorolni. A migrációval szemben az iparilag fejlett és tehetős országok polgárai amúgy is egyre ellenségesebbek, a gazdasági növekedés pedig elképesztően felgyorsult és vele az elit és a többi réteg közti vagyoni és hatalmi szakadék is óriásira nőtt. Ha pedig mindez nem lenne elég, a tudományos-technológiai fejlődés mára odáig jutott, hogy a gépek lassan minden munkahelyről kiszorítják az embereket, létrehozva a 21. század nagy tömegű emberfeleslegét, ami gazdasági, társadalmi és politikai krízisek sorával fenyeget az ökológiai válság árnyékában.

Az évezredekig működő modell tulajdonképpen az ipari forradalommal borult fel. Ez volt ugyanis a katalizátor, ami olyan mértékben felgyorsította az említett folyamatokat, hogy alig 200 év alatt az ökológiai összeomlás szélére sodródtunk. Ugyanis a fenti folyamatok melléktermékeként az üvegházgáz kibocsátás durva megemelésével, az erdőirtások volumenének látványos növelésével, a vizek túlhalászásával és a szeméttermelés által az óceánok és a szárazföldek egyre nagyobb részének elszennyezésével, az ipari mezőgazdaság révén fajok sokaságának kiirtásával és a termőtalaj pusztításával, illetve szintén emiatt a talaj édesvízkészleteinket fenyegető vízvisszavevő képességének a roncsolásával egyben egy globális ökológiai katasztrófa alapjait is megágyazta ez a „fejlődés”. A klíma is ennek a folyamatnak a következtében változik egyre gyorsabban és radikálisabban.

A régi mondással ellentétben a városi levegő ma nem szabaddá, hanem beteggé tesz. Ráadásul az eredeti mondat azért is hamis, mert a városi életforma szabadság helyett függőségbe taszít a nagy ellátórendszerektől. Az ételt, az italt, a ruhát, a tárgyainkat és az otthonunkat mind mások termelik helyettünk, mi többnyire már egyik előállításához sem értünk, de ezt nem érezzük bajnak, amíg a mesterséges árubőség elfedi a függőségünket és kiszolgáltatottságunkat.

Az urbanizációval járó életmódunk elemeit ugyanakkor elkezdtük alapjogként kezelni. Elvárjuk, hogy jobban éljünk a szüleinknél, utazhassunk, termékek sokasága várjon ránk a boltokban. Elvárjuk a kényelmet, a háztartási- és szórakoztatóelektronikát, a szobányi ruhatárat, a személyautót, a sok és minél távolabbi utazást, mindez számunkra természetes, alapkövetelmény.

Tehát nem elég, hogy egyre többen vagyunk, ami folyamatos növekedésre kényszerít minket, de még egy olyan életszínvonalat is megkövetelünk, aminek a biztosításához egyre drasztikusabban és egyre gyorsuló ütemben kell kiaknáznunk a föld erőforrásait.

Nem szeretném ugyanakkor a felelősség nagyját a fogyasztókra tolni, mint annyi könyv és cikk teszi a témában, ugyanis minderre a fogyasztóknak alig van ráhatása. Olyannyira, hogy például a városi életformával járó technológiai igények kivétel nélkül mesterséges, cégek által generált szükségletek, hisz hogy vágyhatnának a tömegek valamire, ami addig nem létezett és elképzelni sem tudták (lásd pl. az okostelefon történetét)?

Ha egymás mellé tesszük, jól látszik, hogy a lakossággal szemben a nagy cégek károsanyag-kibocsátása annyival nagyobb, hogy az egyszerű emberek együttvéve is eltörpülnek mellettük. És mivel kontrolljuk nincs rá, felelősségük sem lehet emiatt – az egyenlőtlen felelősség elve –, mert ki kell mondani, sem a demokratikus jogaink, sem a vásárlóerőnk révén nem vagyunk érdemi tényezők ebben a játszmában.

Miközben a rendszer gazdasági, társadalmi és politikai válságokon keresztül mára oda jutott, hogy a bolygó lakhatóságát fenyegeti és ennek egyre többen ébredünk a tudatára, nem tudunk érdemben változtatni. A klímaváltozás hiába olyan népszerűtlen, hogy egy népszavazáson elsöprő többségben mondanánk rá nemet, ha a széles társadalom kezében sem számottevő politikai-, sem elegendő gazdasági hatalom nincs ahhoz, hogy „leszavazzuk” a klímaváltozást. Talán a skandináv államok és esetleg Svájc kivételével mind csupán kirakatdemokráciákban élünk, amiről több helyen is részletesen írtam.

Tőlünk függetlenül persze az elit is változtathatna a fennálló renden, csakhogy az éppen az ő rövidtávú érdekeik kiszolgálására jött létre. Vagyis látszólag önmaguk ellen kellene cselekedniük. És hogy ezt miért nem teszik, legalábbis szervezetten, annak magyarázata lehet az is, hogy a felhalmozott vagyonuk mögé bújva abba az illúzióba ringathatják magukat, hogy rájuk nem lesz hatással a folyamat, mert elbújnak előle a magánszigetükre, vagy a bunkerjukba, vagy egy űrállomásra, esetleg más bolygón létesített kolóniára költöznek. Csakhogy valós esély van rá, hogy ha a Földön maradnak, akkor a klíma olyan radikálisan megváltozik, hogy nem lesz olyan zug a bolygón, mi alkalmas lehet emberi életre, következésképp ők, vagy a gyerekeik/unokáik is meghalnak. Még ha maradnak is túlélők, a történelmi példák alapján valószínű, hogy a társadalmi rend felbomlásakor a vagyon többé nem számít majd, nem tudja megvédeni az elitet a bandákba verődött tömegekkel szemben, akik megkísérlik elérni és kifosztani ezeket a „pénzeszsák rezervátumokat” amire komoly esélyük is lesz.

Igencsak valószínű továbbá, hogy a globális ökológiai katasztrófa gyorsabban és radikálisabban súlyt majd le, minthogy a tudomány megoldja az űrbe költözés előtt magasodó nehézségeket. Vagyis a bolygó elhagyása és a kapitalizmus kiterjesztése az űrre, legalábbis a közeli jövőben megmaradhat a sci-fi műfaján belül.

De mi történik, ha igazuk van és valahogy tényleg megúszhatják a nagy válságokat, ha el tudnak menekülni előlük? Ebben az esetben egy igen paradox helyzetben találhatják magukat, ugyanis akár földi búvóhelyen, akár űrbéli menedéken lelnek új otthonra, kénytelenek lesznek megtanulni fenntarthatóan élni. Hiszen egy végletekig kimerített és zord klímájú bolygón csak úgy maradhatnak életben, ha önfenntartó ökoszisztémát építtetnek maguk köré, ami vélhetően igen limitált javakat biztosít csupán. Ha pedig kilépnek a világűrbe, az egy még cudarabb hely, ahol szintén csak úgy élhetnek túl, ha önmegtartóztatók, tudatosak és sok-sok generáció idejére szakítanak mai növekedéskényszeres elveikkel. Ironikus, hogy menekülésük után a mai alsó középosztály szintjénél is jóval alacsonyabb életszínvonalon élhetnek csak, esetleg virtuális valóságokba menekülve a realitás elől. Azon persze nem lepődnék meg, ha a Függetlenség Napja ufóihoz hasonlóan ők is bolygóhódító útra indulnának lakható, vagy akár már lakott bolygók ellen, hogy utóbb azt is kizsigereljék a Földhöz hasonlóan. Igen ám, de amíg odaérnek, muszáj lesz fenntarthatóan élniük.

De térjünk vissza a jelenbe! Ha tehát szeretnénk elkerülni az egyre nagyobb és nagyobb klímakatasztrófák sorát ezen a bolygón, akkor az a kérdés, hogy miként tudjuk rávenni az elitet, hogy a változás élére álljanak? (Mivel csak nekik van meg a hatalmuk a rendszerszintű, másodrendű változtatásokhoz.) Vagy hogyan tudják az elit kárára érdemben növelni a hatalmukat a társadalom széles rétegei és egyidejűleg áttérni fenntartható gyakorlatokra, ily módon kényszerítve ki a változásokat? És így érkezünk vissza a fenntarthatatlanságot okozó normák kérdéséhez, amit a következő részben tárgyalok majd.

8 komment

Címkék: politika gazdaság vallás társadalom filozófia klímaváltozás elmélkedés hatalom norma filo túlnépesedés fenntartható migráció Spanyolviasz


A bejegyzés trackback címe:

https://spanishwax.blog.hu/api/trackback/id/tr8615340028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szekertabor · provo.blog.hu 2019.12.06. 17:25:41

Pazar elemzés, ám két ponton árnyalnám az írás záró megállapításait.
Egyfelől az elitre úgy tekint, mint akiknek módjuk van a rendszerszintű változtatások végrehajtására. Valójában e tekintetben az elit mozgástere rendkívül korlátozott. Rendszerszintű változtatásokkal akkor tudnánk elkerülni az ökológiai katasztrófát, ha vissza tudnánk vezetni a fejlett ipari társadalmakat kb. a XVIII. századi életformához és életszínvonalhoz. Ez azonban olyan radikális népességcsökkenést igényelne, ami vagy egy generáción belüli totális népirtásnak felelne meg, vagy legalább 10 emberöltőt igényelne. Nincs az az elit, amely egy ilyen időtávú tervet végre tudna hajtani.
Másfelől a közlekedéshálózati centralizációt, a növekedési kényszer legfőbb hajtóerejét, nem az elit gerjeszti, hanem azok az átlagemberek, akiknek kellő rálátás nélkül rá kellene kényszeríteniük az elitet, hogy öngyilkos akciót hajtson végre. E tekintetben nem az elit a felelős, hacsak nem soroljuk közéjük a közlekedéstervező mérnököket is, és mindazon döntéshozókat, akik különféle hivatalokban osztályvezetői és egyéb beosztásokban meghozzák a maguk kis döntéseit. De ha megkérdezzük az átlagembereket, hogy jó dolognak tartják-e a metrót, a gyorsvasutat, az autópályákat, és mindazon kényszerpályák hálózatát, amelyek lehetővé (és szükségessé) teszik minél több ember, termék, hulladék, stb. minél távolabbra jutását, akkor a válasz az, hogy persze.
A jelenlegi mindent felemésztő gazdasági-jogi struktúrát nem az elit irányítja, hanem ez használja fel és irányítja az elitet. Mint egy élettelen gólem, amit közgazdászok és politikusok kis csoportja életre keltett, de megfékezni már nem képes. És az sem segítene rajtunk, ha képes lenne. Azt már láttuk a történelem során az őskortól napjainkig, hogy az erőforrásokért vívott harc a legcsekélyebb mértékű életszínvonal-csökkenés esetében is milyen véres háborúkhoz vezetett. Képzeljük el, ha a jelenlegi tékozló életvitelünk helyett be kellene (és végül be is kell majd) érnünk a "boldog" primitív dzsungellakók életmódjával.
bővebben: provo.blog.hu/2013/06/06/fenntarthato_stagnalas

Hartrigel 2019.12.09. 13:55:17

Ma a modern társadalomtudományokban is gyakran hasonló érvelés mentén szokás védelmezni a gazdasági egyenlőtlenségeket mind emberek, mind országok között. „Nem jó, hogy van, törekedni kell a csökkentésére, de hát ilyen a piac, fogadjuk el, hogy így van, ez a természetes.”

Erről nekem mindig az a Churchill idézet ugrik be, hogy “Nincs a demokráciánál rosszabb rendszer, kivéve az összes többit.”

Én ezt az idézetet mindig is egy zseniálisan aljas szarmozsdatásnak gondoltam. Azonban senki nem foglalta még ilyen jól össze a lényeget. Tessék csak nyugodtan kicserélni az idézetben a demokrácia szót gyakorlatilag bármire, és a hatalom papja azt mondják majd.

A közgazdászokról meg annyit, hogy rajtuk kívül már minden olyan tudományág tudja, hogy nincsen végtelen végtelen növekedés. Pláne nem egy zárt rendszerbe.

“ki kell mondani, sem a demokratikus jogaink, sem a vásárlóerőnk révén nem vagyunk érdemi tényezők ebben a játszmában.”

Nagyon jó, hogy te is így látod. Fejembe verem a falba, amikor nejlon szatyorral és szívószálakkal vegzálják a sok Átlagos Jánost, meg szegény haszonállatokat, miközben ez tényleg bakfitty ahhoz, amit a cégek kitermelnek.

Az elithez meg tényleg annyit saját véleményként hozzá tennék, hogy szerintem tényleg egy álomvilágban élnek, nem úgy élik meg a mindennapi valóságot, mint mi. Ők tényleg elhiszik magukról, hogy az a technológia és vagyon amijük van sérthetetlenné teszi őket.

„Add meg az istennek, ami az istené, add meg a császárnak, ami a császáré”, tanítja Jézus.

Szegény Jézusnak szerintem egyetlen megszólalása nincs, amit ne ferdítettek volna el. Szerintem olvas utána, Jézus pont arra aposztrofált ebben a részben, hogy a császár=akkori elit, ne akarjon már Isten lenni!
Nem utolsó sorban nagyon is megvetette a vagyon koncentrációt, és az arrogáns papi, politikai és gazdasági hatalmat.
Csak hát ugye ezt az üzenetet nagyon szépen elferdítette az elit, pont úgy ahogy te is tetted.

Ha már Jézus:
„Ne gyűjtsetek kincseket magatoknak a földön, ahol moly és rozsda emészti meg azt, és ahol tolvajok törnek be és lopják el azt. Inkább az égben gyűjtsetek magatoknak kincseket, ahol sem moly, sem rozsda nem emészt, és ahol nem törnek be és nem lopnak tolvajok. Mert ahol a kincsed van, ott lesz a szíved is.”

„És megkérdé őt egy főember, mondván: Jó Mester, mit cselekedjem, hogy az örök életet elnyerhessem? ..(Jézus mondá neki:) A parancsolatokat tudod: Ne paráználkodjál; ne ölj; ne lopj; hamis tanúbizonyságot ne tégy; tiszteld atyádat és anyádat... Az pedig monda: Mindezeket ifjúságomtól fogva megtartottam. Jézus ezeket hallván, monda néki: Még egy fogyatkozás van benned: Add el mindenedet, amid van, és oszd el a szegényeknek, és kincsed lesz mennyországban; és jer, kövess engem.”

A lényeg, hogy ne a pénz legyen a faragott bálványod, hanem az Úr. Nem csak a jobbágyoké és rabszolgáké, sőt nekik van Jézusra szükségük a legkevésbé.

Gondolom a „könnyebb a tevén átbújni a tűnek fokán, mint gazdag embernek bejutni Istennekországába.” Szövegel már te is találkoztál.

A ferdítés ott van, hogy a papság/elit ezt csakis a kisemberekre tartotta érvényesnek, magára nem – de meglepő. Ez már nem Jézus hibája, de ő maga nagyon nem helyeselte őket.

Sokan úgy gondolják, hisztéria, hogy a sajtó felkapta, hogy félni kell a talajt és a világóceánt elöntő műanyaghulladéktól, hiszen – és ez logikus – miért is okozhatna gondot egy kémiailag indifferens, nem mérgező, vízben és testfolyadékokban nem is oldódó, ócska műanyag? – Azzal senki nem számol, hogy a műanyagtárgy talán fele műanyag, a többi – segédanyag. Vázanyag, töltőanyag, színezék, stabilizátor, csúsztató, hidrofobizáló, lágyító, égéskésleltető. És bár a műanyagiparban már régen betiltották lényegében az összes veszélyes vegyületet, sőt, már nagyjából 2008 óta Kína sem használ rákkeltő lágyítókat és polihalogénezett égéskésleltetőket, azt ne feledjük, hogy amit nagyjából 1945 és 1990 között még ilyen összetétellel gyártottak, na, az van a hulladéklerakóban, a talajban és a tengerben, és nem az, amit tegnap gyártottak. És nap mint nap tonna és ezertonna-szám oldódik ki belőle a kadmium-sztearát, a dibutil-ftalát, az égéskésleltető hexabróm-ciklododekán, a tetrabróm-biszfenol A- bisz(2,3-dibróm-propil-éter), és a PVC lágyító trikrezil-foszfát. Utóbbiból a hatvanas években Marokkóban egy tételt eladtak étolajnak. Nem is haltak bele vagy rokkantak meg túl sokan…csak valami 12 000 ember.

A legnagyobb felelősség pedig jelenleg azokat az ázsiai globális gyártókat és globális szennyezőket – főleg Kínát és Indiát – terheli, akik manapság,- pedig ma már tudván tudják, hogy ez mit okoz, – nem törődnek vele, „ha a nyugatnak joga volt az életszínvonalát a bolygó rovására megemelni, nekünk is jogunk van” hihetetlenül pimasz és egyébként hamis logikája mentén. Ami pedig a jövő technológiáit illeti: a múlt tapasztalatai, minimum óvatosságra kell, hogy intsenek!!!

Mayer Máté 2019.12.10. 16:29:16

@szekertabor: Nagyon köszönöm az elismerő szavakat! Egyetértek azzal, hogy a rendszerben óriási a tehetetlenségi erő és azzal is, hogy az elit mozgástere is erősen korlátozott, amit a bejegyzés folytatásában bővebben ki is fejtek majd.
Ugyanakkor mérhetetlen gazdasági erejénél fogva, ami automatikusan politikai erőt is jelent, a különben nem egységes és egymás közt is versenyző, viaskodó elit az, akik nélkül a változtatás elképzelhetetlen, de igazad a van abban, hogy a társadalmak többi rétegére is szükség lenne ehhez. Mivel az elit közvetlen ráhatással bír mind a jogi, mind a közgazdasági környezetre lobbiereje révén, így azzal vitatkoznék, hogy az elit e struktúrák által irányított volna, de abban az értelemben, hogy ezek a struktúrák az elitre is visszahatnak, formálják a gondolkodást és a cselekvést helytállónak gondolom a kijelentésed. Vagyis egy oda-vissza ható, kölcsönhatásban lévő, dinamikus kapcsolatot tételezek fel.
A népességcsökkenés szerintem is elkerülhetetlen, a népirtás viszont talán még elkerülhető. Egyrészt a harmadik világ számos pontján ma is folyik egyfajta szelekció, amivel a fejlett országok csak annyiban foglalkoznak, amennyiben ez migrációs nyomást jelent - vagyis ölhetik egymást és halhatnak a betegségek és az éhezés/szomjúság miatt, minket nem érdekel. Másrészt az iparilag fejlett világban évtizedek óta stagnál, vagy némileg csökken a népesség, amit jelenleg a föld még fenntartható módon művelve is talán képes lenne eltartani. De igazad van, hogy óriási életmódváltásra volna szükség a fenntarthatósághoz, ami részben hasonlítana a 18. századi életformához, részben viszont a technológia nem tűnne el szükségképpen egészen az életünkből, erről is bővebben lesz szó a fojtatásban.
Végül a közlekedési rendszer kérdésével egyértelműen vitatkoznék. Amint arra is kitérek majd a fojtatásban, az exponenciális növekedési kényszer motorját a pénzrendszer, az úgynevezett fiat pénz (fedezet nélküli, banki adósság útján létrehozott pénz) használata adja - ma a világ minden valutája ilyen. Az persze igaz, hogy a technológiai fejlődés nélkül nem tudnánk ilyen ütemben növekedni és nem lenne ilyen mértékű a károsanyag kibocsátás sem, így a közlekedésnek (ami a mezőgazdaság és az ipar mögött a harmadik legnagyobb szennyező az IPCC 2014-es elemzése szerint), a közlekedés centralizációjának is van ebben szerepe. De ez a szerep másodlagos, mivel tágabban a kapitalista - vagy a szocialista - gazdasági környezet és szűkebben a pénzrendszer nélkül nem volna ilyen erős késztetés a centralizációra és a technológiai fejlesztésekre sem.

Mayer Máté 2019.12.10. 17:03:46

@Hartrigel: Ismét köszönöm a hozzászólásodat!

Igen, jól ismerem az általad is idézett, Jézusnak tulajdonított sorokat. Erre utaltam a bejegyzésben, mikor azt írtam, hogy helyteleníti a vagyonkoncentrációt, ám azzal, hogy ezen a világon nem is szankcionálja, nem buzdít ellene lázadásra - ami az ő szeretetközpontú filozófiájában persze eleve visszás is lenne -, csak a túlvilági büntetés ködös képével él (nem jutnak be a mennyek országába a kapzsi harácsolók), valószínűleg akaratlanul, de mégiscsak legitimál. Mert minden szabály annyit ér, amennyire ki lehet kényszeríteni annak a betartatását. Ez persze összecseng az újszövetség távolból figyelő, csak a halálunk után ítélkező isten képével is szemben az ószövetség aktív, jutalmazó/büntető istenével, aki még időről-időre beavatkozott az ember ügyeibe.

Ha kicsit rosszmájúbb vagyok, azt is mondhatom, hogy a császáros, istenes idézet egy jó reálpolitikus szavainak is megfelel. Mert azzal, hogy bár istennek nemtetszőként utal a vagyonkoncentrációra, de csupán túlvilági büntetést ígér a nyilvánvaló igazságtalanságokkal szemben, ezen a földön pedig meg kell adni a császárnak, ami a császáré, szóval ezzel tette nemcsak elfogadhatóvá, de egyenesen vonzóvá a tanait nem csupán az akkori, de a későbbi korok elitjei számára is. Mert ezzel burkoltan azt is üzeni, hogy az isten dolga megítélni és büntetni, nem az emberé, az ember legyen csak jámbor és végső soron passzív és engedelmes is. Hiába látja az igazságtalanságot, arra tanult tehetetlenség legyen az istennek tetsző válasz.
Úgy gondolom, hogy a kereszténység ennek a mondatnak, illetve a mondat félremagyarázhatóságának köszönheti igen nagy részben, hogy máig fennmaradt és nem enyészett el valamikor a római korban. Ugyanis - többek közt - ettől a mondattól vált alkalmas eszközzé a keresztény filozófia arra, hogy a tömegeket manipulálva legitimálja császárok, királyok és fejedelmek uralkodását, sőt, akár azok tetteit is.

Elvben Jézus vonatkozó tanításai nagyon szépek és egy valóban igazságos társadalom lenne felépíthető ezek alapján. Ha azonban megnézzük a gyakorlatot, akkor a kapzsikra váró túlvilági büntetés finoman szólva nem bírt számottevő visszatartó erővel és ezzel nem azt mondom, hogy ez Jézus hibája! Csak azt, hogy a rendszere nem életképes a gyakorlatban, illetve kicsit fordítva is sült el. Az a tapasztalatom mindenfajta viselkedés kapcsán, hogy a megfelelő, visszatartó kényszer intézkedések híján mindig lesznek, akik megtesznek olyat, ami szembemegy a szabályokkal és ha ezért nem büntetik őket, akkor a normaszegés, a járulékos személyes haszon önjutalmazó volta révén ismétlődni fog. (Ebben az esetben a törvények megalkotásába való civil beleszólás és a törvények betartatását ellenőrző civil kontroll lehetne az a, legbékésebb, leghumánusabb keret, ami legitim módon korlátozhatná az egyének vagyonosodását. A vagyonelkobzás és a börtön, pedig erősebb visszatartó erőt és gyakorlati szankciókat jelentene, mint a mennyországból való kizárás képe a halál után.)

Igazad van, hogy ma Ázsiában óriási mértékű a szennyezés és annak a növekedési üteme is. Csak annyit tennék hozzá, hogy, ahogy én látom, már egyre kevésbé nemzetállamok szintjén dőlnek el a kérdések, helyette egyre inkább a nagyvállalatok és a nagybankok vezető testületeinek a kezében összpontosul a valódi politikai hatalom is. Ezért, bár a termelés lényeges százaléka valóban ott van, nem annyira Kína, vagy India, mint nemzetállam felelős a szememben, hanem sokkal inkább az ott termeltető részben helyi-, részben multicégek.

Hartrigel 2019.12.11. 20:05:46

@Mayer Máté: Ebben igazad van. Eddig minden vallás, bár szövegben tiltja a vagyonnal visszaélést, gyakorlatban nem lehet kikényszeríteni.
Nem fog belecsapni a kényköves mennykő a szemünk előtt minden drogbáróba, bankárba vagy filantróp milliárdosba.
Ez azonban nem csak a kereszténységben, de kvázi minden vallás így volt ezzel.
A legdurvább szerintem a hinduizmusban, ahol a vallás része a kasztrendszer.
Ezzel meg nagyjából megkapod az "így jártál" kártyát az élettől, de ide születtél itt is maradsz, belőled már ha a fejedre állsz és 7 napig pörögsz se lesz maharadzsa.
Buddhistáknál alapból minek is vágynál vagyonra, az csak az e világi szenvedéshez köt téged. "engedd el"
A judaizmus és protestantizmus tartalmaz egy "dolgozz rohadék" záradékot, ami egy kiskapu.
Sombar és Waber a kapitalizmus szellemében azt mondja, hogy az e világi nyereség és sikeresség a megváltás záloga. Szóval ha én itt megtudok gazdagodni, még ha ezen át is taposok embereken, akkor én menybejutásra vagyok predestinálva.
(Ez így természetesen nagy le van zanzásítva, de nem fogok itt vallástudományi eszét írni.)
A szenvedés teódiceáját is taglalta Waber, azaz miért kell nekem itt rossznak lenni, míg gazdagoknak annyira jó. Ő konkrétan ezt nevezi meg a vallás 4 alap funkciójának egyikének.
Egykori professzorom egyedi és optimista elmélete, hogy szerinte nem a világ és az emberiség vége felé haladunk, hanem pont, hogy a jobb felé.
Szerinte az emberiség fejlődése olyan mint az egyéné.
Régen "gyerekek" voltunk, Görögök elszenvedik az Olipuszi istenek kényét, mint a természet erőit, jól kell viselkedni a jó istennek, ebbe a kasztba születtél stb. Most belépűnk a lázadó kamaszkorba, mi is megtudjunk csinálni, mi megállunk a lábunkon, apa hülyeségeket beszél, én már nagy fiú vagyok.
A világ most szar, mert a kamaszkor nem fenékig tejfel, a hormonok, okos telefonok, stb.
De majd túl leszünk rajta.
De ez csak egy jó pofa elmélet szerintem.
Nem akarom elbagatellizálni a felelősségünket a bolygó felé. Elvégre, a kamaszkorban könnyedén félre tud siklani az élet és lezülleni.

Szerintem már rég ilyen Cyberpunk jellegű világban élünk, ahol a cégek az isten, és ez az egész csak még cyberebb lesz, meg punkkabb vele együtt.

Ugye a Cyberpunk regényekben az "evil corporation" gonosz nagy vállalat, amelynek alfaja a gonosz bank - létezik amúgy jó bank?

Létezik az az összeesküvés elmélet, amelyben gonosz bankok a Rotshieldokkal az élen leuralták a világot. De az emberek zöme csak röhög rajta. Lényegében ezek hatalmas cég és bank vezérek. Gondolom, mert ijesztő a gondolat, hogy ezek uralkodnak rajtad, és kvázi tehetetlen vagy.

Az az baj, hogy ahogy öregszem, egyre több olyan dologról bizonyosodom meg, hogy létezik, amikről azt hittem, hogy csak a mesében van.

Mayer Máté 2019.12.12. 13:46:22

@Hartrigel: Így van, bármelyik világvallást nézhetnénk és e tekintetben hasonló a helyzet. A kereszténységet kizárólag azért emeltem ki - teljesen önkényesen -, mert a mi kultúránkban ez a legmeghatározóbb ilyen hatás.

:) Egy régebbi bejegyzésemben én is kamaszkorhoz hasonlítottam a jelenlegi társadalomfejlődési szakaszt.

Hasonlóan látom, egyre inkább cyberpunk ez a világ, bár a gonosz vállalat/bank toposza szerintem nem áll. Egyik cég vezetését sem látom gonosznak, ahogy a tulajdonosaikat sem. Rövidtávú érdekekre koncentrálnak és a középtávú terveik is igen szűk látókörűek ez igaz, de nem a morális, vagy mesebeli értelemben vett gonoszságot érzem ebben, hanem a hideg számítást és haszonelvűséget, a már említett rövidlátást és talán egyfajta cinizmust. A maguk szempontjából nagyon is érthetőek a lépéseik és a szándékaik, amiknek a "gonoszságok" inkább melléktermékei, mint céljai.
Minden konteoban közös, hogy vannak a valakik, akik szövetkeztek és egy mestertervet akarnak rákényszeríteni a világra. Ehhez képest - és lehet, hogy tévedek - én azt érzékelem, hogy a széttagolt elitek egymást lökdösve próbálnak a másik kárára még hatalmasabbá válni, a világot pedig ennek a lökdösődésnek az eredményei taszítják előre a történelemben... más szóval nincs egy gonosz kormányos az emberiség hajóján, aki a pusztulásba vezeti a fajunkat, hanem a helyet ennél is rosszabb: senki nem irányít, hanem pár szuper gazdag marakodás közben rántja hol erre, hol arra a kormányt miközben nem előre néznek...

Hartrigel 2019.12.13. 10:24:00

@Mayer Máté: Ezt itt most csak, mint trope-ot, társadalmi mémet használtam. Tudod, ez egy ilyen klisé, hogy a gonosz nagyvállalat a filmekben is.

Szerintem inkább a sérthetetlenség tévképzetéből származó pofátlanság hajtja őket előre mint individumokat.

Attól függetlenül a szervezett együttműködésüket pedig simán eltudom képzelni.
Arról van szó mindössze, hogy vannak olyan családok, amiknek a vagyona összemérhető egyes államok vagy kontinensek vagyonával, így gyakorlatilag kézben tartják a világ eseményeit.

Ha a *****ek verőlegénye megjelenik egy miniszterelnöknél, és azt mondja, választhat némi pénzmag vagy a Kennedy-sors között, az nem "összeesküvés", az szimpla zsarolás vagy megvesztegetés, aminek az eredménye nem sátánista űrlények földreszállása lesz, hanem mindössze annyi, hogy az adott ország törvényei nagyon barátságosak lesznek a bankokhoz, de annál barátságtalanabbak mindenki máshoz.

Ha a *****ok az árutőzsdén felvásárolják a világ gabonakészletének harmadát, és aztán afrika éhezik, mert nem tudja megfizetni a háromszoros árat, az sem összeesküvés.

Ha ***** és társai dollár-ezermilliárdokat tüntetnek el, de az adófizetők pénzén "megmentik őket", az sem összeesküvés.

Olyan értelemben, ahogy a szkeptikusok beszélnek róla, tényleg nem létezik semmiféle összeesküvés. Mindössze politikai nyomásgyakorlás, etikátlan gazdasági tranzakciók és erkölcstelen piaci manipulációk.
Ehhez azonban kell bizonyos együtt működés. Ahogy a maffiák is rájöttek, hogy mind sokkal jobban járnak, ha együtt működnek, és nem egymást gyilkolják a területért. Természetesen a nagy hal így is felvásárolja vagy beolvasztja a kishalat. Az így kialakult struktúra már maga az összeesküvés elmélet.

Mayer Máté 2019.12.21. 08:34:16

@Hartrigel: Igen, biztosan lehetnek olyanok, akik sebezhetetlennek hiszik magukat - pláne, hogy a legkülönfélébb területek vezetői közt a narcisztikus személyiségzavarosok aránya igen magas, ők meg nem épp a reális ön- és helyzetértékelő képességükről híresek...
Mindazonáltal két strukturális oknak én nagyobb jelentőséget tulajdonítok. Az, hogy a világ dollár milliárdosainak és százmilliomosainak szűk elitje jellemzően nem közvetlenül gyakorolja hatalmát egy cég/bank életében, vagy egy kormánnyal szemben a felelősség megosztásához vezet. Arra gondolok, hogy ma a gyakorlat legtöbbször az, hogy egy pénzügyi alap, vagy egy vállalat igazgatójára/igazgatótanácsára van bízva a tényleges vezetés, ebbe a tulajdonosi kör vagy semennyire nem szól bele, vagy csak igen mérsékelten - természetesen vannak ellenpéldák, de ahogy látom, azok a kivételek. Pusztán az irányt írják elő az pedig kb. mindig a profit növelése.
Azután a cégvezetők, hogy pozícióikat megtarthassák, ennek a célnak a maximalizálására törekednek és talán vakok a következményekre, a "mellékhatásokra" nézve. Ezt a vakságot erősítheti az állandó pozícióharc, ugyanis hiába köttetnek meg az általad említett szövetségek, mert ha a cél a profit növelése és a piacit már néhány óriáscég uralta le, úgy növekedni csak egymás kárára lehet, amiben egy-egy, a konkurenciát jobban sújtó válság igen jól tud jönni. A rendszer logikájából a következik, hogy a vagyon és a hatalom egyre inkább koncentrálódik és így monopolizálódik.
Ezek után a tulajdonos mondhatja azt, hogy én csak befektettem a pénzem, nem én vagyok a felelős azért, ami a környezettel történik, a cégvezető meg mondhatja, hogy én csak megfeleltem a tulajdonosi elvárásnak és kemény piaci pozícióharcot folytattam a többi vállalattal, ez kötötte le minden energiám, nem én vagyok a felelős. A lobbi tevékenység is ennek a harcnak a része... Összességében talán azt mondhatjuk, hogy a nagyvállalatok és nagybankok által túszul ejtett nemzeti kormányok és nemzetközi szövetségi rendszerek egy olyan struktúra, amely képtelen kezelni az ökológia válságot. Még legjobb esetben is csak a pusztítás növekedési ütemét tudja lassítani, de annak a megfordítására alkalmatlan.

Számomra az az ijesztő, mikor arról hallok, hogy miként vásárolják föl nem csak a gabonát, de magukat a termőföldeket és a vízkészleteket a cégek... Illetve, miután a kormányok "kimentették" őket, a bankok ezt úgy "hálálták meg", hogy, az éppen az ő kimentésük miatt megnőtt államadósságokat kritikusnak minősítették és arra "kérték" a kormányokat, hogy privatizálják a közvagyont, hogy fizetni tudják a tartozást. A vevők persze megint a bankok voltak, így téve szert autópályákra, repterekre, különféle középületekre, köztük kórházakra...
süti beállítások módosítása