HTML

Spanyolviasz

Álmodtam egy jobb világot: http://kompetenstarsadalom.blogspot.hu

Friss topikok

Közösség

Utolsó kommentek

Címkék

21.század (1) 25 év (1) 3. világháború (3) adat (1) Adolf (1) ageizmus (1) alacsony önértékelés (1) alárendelődés (1) Alexandrosz (1) alkalmazott (2) alkohol (1) államtitok (1) álszentség (3) általánosítás (1) al Kaida (1) Amidala (1) Anakin (1) anarchizmus (2) androgűn (1) Antal József (1) antiteizmus (1) apokalipszis (1) armageddon (1) asztrológia (1) ateizmus (3) autoimmun betegség (1) autoritás (1) ayurvéda (1) ayurvédikus (1) a gyerek érdeke (2) baloldal (2) bántalmazás (1) befolyásolás (1) beosztott (2) big picture (1) bio (1) biológia (1) Birodalom (1) biszexualitás (1) bizalom (1) biztonság (1) blogindító (1) BNO-10 (1) boldogság (2) Brexit (1) cenzúra (1) civil (3) civilizáció (1) colonus (1) Connor (1) Covid 19 (1) csábítás (1) csábító (1) család (7) családterápia (1) Csillagok háborúja (2) csoport (1) csoportidentitás (1) csoportnyomás (1) csöves (1) Darth Vader (2) darwinizmus (1) demográfia (2) demokrácia (18) démonizálás (1) depresszió (1) destabilizáció (1) destabilizálódás (1) digitális (1) digitális magány (1) diktatúra (5) diplomácia (3) Disney (1) divat (4) DK (3) dolgozó (1) dominancia (1) drog (1) DSM-V (1) egalizmus (1) egészség (4) egészségmegőrzés (1) egészségügy (2) egyén (1) egyenjogúság (1) egyenlőség (6) egyenlőtlenség (3) egyenruha (1) egyformaság (2) egyház (4) Együtt (2) együttélés (1) együttgondolkodás (1) együttműködés (1) elégedetlenség (1) elengedés (1) élet (1) életkor (1) életszínvonal (1) elfogadás (1) elidegenedés (3) elit (3) elitizmus (1) ellenzék (1) elmélkedés (13) Első Rend (1) elv (1) elvándorlás (2) elvárás (1) elvtelenség (1) ember (4) ember és környezet (1) én (1) energiahatékonyság (1) énideál (1) EQ (1) érdek (1) erkölcsiség (1) erő (1) erőszak (1) erő kutusz (1) érték (1) értékválság (2) érzelemszabályozás (1) érzelmi intelligencia (1) ész (1) eszme (2) eszmetörténet (1) etikus (1) EU (4) Euróoai Unió (1) Európai Unió (3) evolúció (4) evolúciós pszichológia (1) ezotéria (1) fajgyűlölet (1) fasizmus (2) fast-fashion (1) FED (1) fejlődés (3) félelem (2) felelősség (1) felettes én (1) felkelés (1) felmelegedés (1) felnőtt (1) felnőttek (1) félrelépés (2) feminizmus (2) fenntartható (15) fenntarthatóság (3) férfi (3) férfiak (4) feszültség (1) feudalizmus (1) fiatal (1) fiatalok (1) Fidesz (4) film (3) filo (86) filozófia (80) finn (1) finn-ugor (1) fogyasztásmentes (1) fogyasztói társadalom (2) fölérendelődés (1) főnök (2) forradalom (3) Francia Forradalom (1) függőség (3) gazdagok (1) gazdagság (5) gazdaság (19) gazdasági válság (5) gazdasági világválság (1) gender (1) generáció (1) genetika (1) genocídium (1) globális felmelegedés (4) globalizáció (3) gondolkodás (3) gyarmatosítás (1) gyász (2) gyerek (4) gyerekvállalás (2) gyerek érdeke (1) gyógyászat (1) Gyurcsány (1) háború (7) hadsereg (1) hajléktalan (1) hajléktalanság (2) hála (1) halál (3) halandóság (1) hangulatzavar (1) Han Solo (1) harcászat (1) Harmadik Birodalom (1) Harmadik Világ (1) hatalmi elit (1) hatalom (13) házasság (3) hazugság (1) HBO (1) heteroszexualitás (1) hidegháború (2) Hidegháború (1) hiedelem (4) hierarchia (1) hipokrácia (4) hippi (1) hit (1) Hitler (2) Holokauszt (2) homeopátia (1) homoszexualitás (2) hontalan (1) Horn Gyula (1) humanizmus (2) humán ökológia (1) hun (1) hunok (1) hűség (2) hűtlenség (2) idegengyűlölet (2) identitás (1) ideológia (2) idő (1) idősek (1) időskor (1) igaz szerelem (1) II. világháború (1) III. világháború (1) illiberalizmus (1) india (1) indiai (1) információ (1) integráció (1) inteligencia (1) intellektus (1) internet (2) intimitás (1) inverz szexizmus (1) IS (1) ISIS (1) ismerkedés (1) isten (1) Iszlám Állam (1) játék (3) Jedi (2) (1) Jobbik (4) jobboldal (2) jólét (3) jóléti társadalom (3) jóslás (1) jövő (3) jövőkép (1) jövőkutatás (3) Jung (1) jutalom (1) Kádár (1) kapcsolatok (2) kapitalizmus (5) Karl Marx (1) Kárpát-medence (1) kataklizma (1) kegyes hazugság (1) kelet (1) képviselet (1) képviseleti demokrácia (2) kerítés (1) kiadó (1) kiegyenlítődés (1) kihalás (1) kilátástalanság (1) Kína (2) kína (1) kínai (1) kisebbrendűség (1) kivándorlás (1) kizsákmányolás (1) klerikális (1) klímaváltozás (16) kognitív (1) kommunikáció (1) kommunizmus (1) konfliktus (1) konteó (1) kontroll (1) könyv (1) konzervatív (1) környezet (4) környezetvédelem (4) Koronavírus (1) korrupció (1) köszönet (1) köszöntő (1) kötődés (1) közélet (18) Közép-Kelet Európa (1) közlekedés (1) kozmetika (1) közösségi nyomás (1) Köztársaság (1) közvetlen demokrácia (1) krízis (1) külföldi munkavállalás (1) különleges katonai művelet (1) külső (1) kultúra (2) kultusz (1) kütyü (1) kvóta (1) Kylo Ren (1) látó (1) lázadás (2) Leia (1) lélek (12) lélektan (26) lélekten (1) lelki betegség (1) lelki egészség (3) lelki nevelés (1) Liberálisok (1) liberális feminizmus (1) libertarianizmus (1) libertinizmus (1) LMP (3) lobbi (2) Luke (1) lustaság (1) magántulajdon (1) magány (2) magatartásorvoslás (1) magyar (2) Magyarország (2) magyarság (1) manipuláció (1) Marx (1) Mayer Máté (4) média (7) médiakutatás (1) medicina (1) megcsalás (3) megfelelés (1) megjelenés (1) megkérdőjelezhető (1) megváltoztatás (1) Megyessy (1) meleg (1) melegség (2) meló (1) menekült (2) menekültek (2) menekültválság (1) menekült válság (1) migráció (12) migráns (2) migránsok (2) mítosz (5) mobilitás (1) modern ideálok (1) MoMa (1) Momentum (1) monogámia (4) Monopoly (1) moralizálás (2) mozi (1) MSZP (3) multi (2) munkaerőpiac (1) munkahely (1) náci (3) nácizmus (2) nagyvállalat (1) Nagy Francia Forradalom (1) nagy Ő (3) Nagy Sándor (1) nárcizmus (1) NATO (1) Nem (1) Nemiség (1) nemiség (2) nemi erőszak (1) nemi szerep (1) Nemi vágy (1) nemzet (2) nemzetállam (2) nemzethalál (1) nemzeti szocializmus (2) nemzetközi kapcsolatok (1) nem vagy elég jó (1) neokonzervativizmus (1) neoliberalizmus (1) neonáci (1) népességfogyás (1) népharag (1) népirtás (1) népszavazás (1) népvándorlás (3) (2) nők (5) norma (5) normák (4) növekedés (2) nyílt tabu (1) nyitott kapcsolat (2) Nyugat (1) nyugat (1) Ő (2) objektivitás (1) öko (4) ökológiai válság (4) ökologizmus (1) öko bolt (1) oktatás (2) október 2-a (1) oligarcha (1) olvasás (1) önismeret (1) önkéntes önkorlátozás (1) önszeretet (2) önszerveződés (1) Orbán (2) öreg (1) öröm (1) orosz-ukrán háború (3) oroszok (2) Oroszország (5) orvostudomány (2) őshaza (1) összeesküvés elmélet (1) összefogás (1) osztály (1) Palpatine (2) pandémia (1) pár (1) párbeszéd (1) Párkapcsolat (1) párkapcsolat (16) párkeresés (1) pártok (1) párválasztás (1) patológia (1) patrícius (1) pedofília (1) pénz (1) pénzügy (1) pestis (1) plasztika (1) plebejus (1) plebs (1) PM (2) polgár (1) polgárháború (1) poligámia (2) politika (24) politikai korrektség (1) politikus (1) popkultúra (2) populista (2) populizmus (4) poszt-apokaliptikus (1) poszt-humanizmus (1) profit (1) promiszkuitás (2) propaganda (1) psziché (3) pszicho (3) pszichológia (42) pszichopatológia (1) Putyin (1) radikális (1) radikális feminizmus (1) radikalizákódás (1) Rákosi (1) rassz (1) rasszizmus (1) rasszizums (1) recesszió (1) referendum (1) rendszer (1) rendszerhiba (1) rendszerszemlélet (1) rendszerváltás (1) részvételi demokrácia (3) röghözkötés (1) Róma (2) Római Birodalom (3) Róma bukása (1) rossz (1) sajtó (1) sajtószabadság (1) sámán (1) sci-fi (3) siker (1) Sith (2) skinhead (1) Skynet (1) Skywalker (1) Snoke (1) Soros (1) sorozat (2) soviniszta (1) sovinizmus (2) spanyolviasz (40) Spanyolviasz (66) spekuláció (1) spirituális (2) spiritualitás (3) stagnálás (1) Star Wars (2) Stephen Hawking (1) szabad (1) szabadpiac (1) szabadság (6) szabad akarat (2) szabad világ (1) számítógép (1) számítógépes játék (1) származás (1) szegények (1) szegénység (1) szekta (1) szellemtudomány (1) szélsőjobb (1) szélsőség (1) szélsőséges (1) személyiség (1) szemlélet (1) szenvedés (1) szépség (1) szerelem (4) szex (6) szexizmus (2) szexmentes kapcsolat (1) szexualitás (6) Szexualitás (1) Szíria (1) szkíta (1) szkíták (1) szociális ügy (1) szocializmus (2) szociál darwinizmus (1) szociológia (1) szorgalom (1) szorongás (1) Szovjetunió (1) szpanyolviasz (1) sztereotípia (1) sztereotipizálás (1) szubjektivitás (1) születésnap (1) szülő (3) szülői alkalmasság (1) szülők (2) szülőkép (1) szülőszerep (2) szuperego (1) tabu (4) táltos (1) tárgy (1) társ (1) társadalmi csoport (1) társadalmi fejlődés elmélet (1) társadalmi feszültség (1) társadalom (80) társkapcsolat (2) tartósság (1) távgyógyító (1) távol-kelet (1) technika (1) technológia (9) tekintély (1) tekintélyelvű (1) telekommunikáció (1) teljesítmény (1) természet (1) természetes szelekció (1) természetgyógyászat (1) természettudomány (1) Terminator (1) terorizmus (1) terror (2) terrorizmus (1) testvériség (2) tini (1) titok (4) tőke (1) tolerancia (3) történelem (17) transzperszonális (1) trend (3) Trianon (1) Trump (1) túlfogyasztás (2) túlnépesedés (15) túltermelés (2) túlvilág (1) TV (1) ugor (1) újság (1) újságíró (1) Uj Péter (1) Ukrajna (3) Ukrjana (1) Unió (1) uniszex (1) űrkutatás (1) USA (3) üzlet (1) vágy (2) vagyon (2) vagyoni egyenlőtlenség (3) vagyonkoncentráció (5) válás (2) választók (1) vállalat (1) vállalati kultúra (4) vallás (9) valóság (1) valós vágyak (1) válság (9) változó világ (1) világcég (1) világháború (1) világjárvány (1) világkép (1) világnézet (1) világpolitika (1) világrend (2) világűr (1) világuralom (2) világválság (3) világvége (1) vilápolitika (1) virtuális vágyak (1) virtuális valóság (1) viselkedés (1) Vona (1) vonzó (1) vonzódás (1) vonzóság (2) Westworld (1) xenofóbia (2) Y (2) Y generáció (1) zöld (7) zöld pszichológia (1) Címkefelhő

2023.02.24. 06:51 Mayer Máté

Az ukrajnai háború és a gazdasági világháború alakulása

’22. március végén írtam egy bejegyzést az akkor 1 hónapja tartó ukrán-orosz háborúról és a kiber- és gazdasági frontokon 3. világháborúvá szélesedő válságról. Ebben a három részes cikksorozatban arra vállalkozom, hogy az azóta történtek fényében a konfliktusról és a lehetséges jövőbeli kifutásairól egy tágabb áttekintést adjak, kitérve a magyar szempontokra is.

Okok és felelősök

A mindannyiunk életére kiható háború értelmezésében itthon igen hangsúlyos szerepet kap az okok és a felelősök keresése. Kik azok, akik miatt zuhan a forint, elszállnak az energiaárak és elszáll az infláció? Kik miatt lehetnek energia ellátási problémák idén – de főleg jövő – télen Európa-szerte és kik azok, akik miatt éhínség fenyeget a Harmadik Világ több pontján?

A közbeszédben ma 2 domináns narratíva szilárdult meg:

1.) A szovjet birodalmat feltámasztani vágyó Putyin imperialista, területszerző háborút indított Ukrajna ellen, hogy beolvassza az országot részben, vagy egészben Oroszországba. A konfliktusra készülve fél év alatt tudatosan elkezdte drágítani az energiahordozók árát, amik a háború kitörésével csak még inkább kilőttek. Ráadásul Putyin nem csak az olajat és a gázt, de a gabonaféléket is fegyverként használja, így próbálva rákényszeríteni akaratát a világ más országaira. A mindannyiunkra veszélyes orosz rezsim megállítása most mindent felülíró nemzetbiztonsági kérdés, így Oroszországot nagyon helyesen szankcionálta a Nyugat, aminek sajnálatos mellékhatásai voltak az energiaárak további emelkedése, az elszálló infláció és az energetikában az ellátás-biztonsági nehézségek.

2.) Az orosz nemzeti érdekekre és nemzetbiztonságra fittyet hányó NATO a rendszerváltás óta veszélyesen közel terjeszkedett Oroszország határaihoz és Putyin csak az ukrán csatlakozást akarta kivédeni ezzel a megelőző csapással. Ráadásul az Ukrajnában élő, nagyszámú orosz ajkú testvérüket is megsegítik így a nacionalista ukránokkal szemben. A háború oka ebben a megközelítésben a felelőtlen, tudatosan provokatív, imperialista amerikai külpolitika, Putyin is ennek az áldozata. Közben a felelőtlen szankciós politikával egyre inkább függő helyzetbe hozzák Európát is az USA-val szemben. Amíg Oroszországot alig érintik ezek az intézkedések, az EU saját maga számára gazdasági válságot teremt, Európa lábon/tüdőn lőtte önmagát. A szankciók nem működnek, hisz nem voltak képesek megállítani a vérontást.

Elsősorban politikai meggyőződéstől függ, hogy ki melyik nézetet fogadja el és látszólag áthidalhatatlan értelmezésbeli szakadékok vannak a két nézőpont közt. És itt a szakadék nem csupán arról szól, hogy kinek van igaza, ki érti jól a valóságot, de már arról is, hogy egyáltalán mi a valóság. Korunk nyugati társadalmainak politikai megosztottságára pedig egyre inkább ez a jellemző. Míg a 19. és 20. század nagy részében a politikai vita főleg arról szólt, hogy ki értelmezi jobban a valóságot és ki ad rá jobb választ, ma egyre inkább az a kérdés, hogy mi a valóság.

Ez az oka annak, hogy sokszor nincs és nem is képzelhető el érdemi párbeszéd a különféle oldalak hívei közt. Mondhatnám, hogy pszichotikusak a közállapotaink. Hisz aki pszichózisban van, másként értelmezi a valóságot, mint a körülötte élők, és ennek az értelmezésnek megfelelően cselekszik, ami belülről logikus és érthető, kívülről azonban őrültségnek tűnik.

A magyar közgondolkodásra lefordítva, ha, mondjuk attól rettegek, hogy migránsok verik szét a kultúránkat, kiszorítanak az állásainkból, az otthonainkból és végül a Kárpárt-medencéből is, azzal, hogy velünk ellentétben teleszülik azt – ráadásul még meg is vernek, ki is rabolnak, meg is erőszakolnak és akár meg is ölhetnek –, akkor érthető válasz erre a kerítés, a határőrség megerősítése, a vészhelyzet fenntartása, a szigorú fellépés a bevándorlókkal szemben és az idegengyűlölet erősödése, mint az állam és a társadalom egészséges önvédelmi mechanizmusa.

Ezzel szemben, ha nincstelen, szervezetlen, kétségbeesett embereket látok, akik az életük kockáztatása árán menekülnek a nyomor és/vagy a háború elől, akkor humanitárius kötelességemnek érezhetem a segítségnyújtást, a befogadást, a segélyezést és az olyan közjavak megosztását, mint a szociális védőháló, az oktatás és az egészségügy. Bármelyik megközelítést is vallom a magaménak, a „másik oldal” cselekedeteit érthetetlennek, értelmetlennek, károsnak, bűnösnek és bolondnak fogom látni, ahogy őket magukat is, arctalan, homogén masszaként. De hogy jön ez a háború okaihoz és felelőseihez?

Úgy, hogy, ha a fent említett első megközelítést tartom reálisnak, akkor az ukránok felfegyverzését, és segélyezését, valamint az Oroszország elleni szankciókat tarthatom helyesnek, míg, ha a második nézőpontot vélem a valóságnak, akkor a háború mielőbbi, bármi áron való lezárásában, egy gyors orosz győzelemben reménykedhetek, amit csak szükségtelenül lassítanak az ukrajnai fegyverszállítmányok és a szankciók. „Miközben ez nem a mi háborúnk, mi is szenvedünk tőle, amíg tart.”

Egymás nézőpontja ugyanúgy, mint a bevándorlós példában, itt is érthetetlen, felelőtlen, bűnös, vagy akár őrült. Meglátásom szerint azonban a háború kapcsán lehet érdemben tolmácsolni a két tábor közt. Van ugyanis néhány, alapvetően közös eleme a két értelmezésnek. Mindkettő imperialistákról beszél, csak az első esetben Oroszország, a második esetben az USA az imperialista. Mindkét álláspont hivatkozik a nemzeti érdekre, de míg az első Ukrajna nemzeti érdekét, addig a második az orosz nemzeti érdeket és áttételesen a saját nemzeti érdekünket látja megsértve. Végül mindkét nézőpontban felmerül a nacionalizmus, mint a probléma része, csak az elsőben az orosz nacionalisták azok, akik erőszakosan tiporják az ukrán érdeket, addig a másodikban épp fordítva, az ukrán nacionalisták sértették meg súlyosan az orosz kisebbség jogait – más kisebbségek, többek közt a Kárpátaljai magyar kisebbség jogaival együtt.

Ha kellő távolságból figyeljük ezeket az értelmezéseket, feltűnhet, hogy itt többnyire nem egymást kizáró, hanem valójában egymást kiegészítő szempontokkal találkozunk. Az ukrán-orosz háború hátterében 4 birodalom összeütközése zajlik. Az USA, az EU, Oroszország és Kína mind imperialisták, de amíg az USA-nak, az EU-nak és Kínának elég a térségben gazdasági és kulturális befolyás révén terjeszkedniük, addig Oroszország ezekben a dimenziókban folyamatosan alulmarad, és most fegyverrel próbálja kikényszeríteni az akaratát – hasonlóra „fanyalodott” az USA is a Közel-Keleten az elmúlt évtizedekben, vagy korábban Vietnamban. És ahogy az EU fokozatosan és egyre nagyobb mértékben alárendelt helyzetbe kerül az USA-val szemben, úgy Oroszország még ennél is inkább vazallusává válik Kínának.

A NATO terjeszkedés nem az orosz nemzeti-, hanem az orosz birodalmi érdeket sértette meg, ahogy sértette Oroszország amerikanizációja is, ami a szankciók és főként a vállalati szankciók révén most ideiglenesen visszább szorult. Az Ukrajna létét fenyegető háború nyilvánvalóan sérti az ukrán nemzeti érdeket, de persze szimpatizálhatunk az agresszorral és mondhatjuk, hogy az orosz birodalmi érdek az ukrán nemzeti érdeknél előrébb való. (Ebben az esetben azért nem baj, ha eszünkbe idézzük Trianont, vagy ’56-ot, ahol szintén birodalmak érdeke ütközött nemzeti érdekekkel, csak ott épp a mi sérelmünkre.)

Végül igaz az is, hogy Ukrajna nem volt a nemzetiségi jogok bajnoka és ma sem az – gondoljunk például a Kárpátaljai magyarok életét is megkeserítő néhány éves nyelvtörvényre, ami ellen még a magyar parlamenti ellenzék is egységesen kiállt. És ettől ugyanúgy igaz, hogy az oroszok által elfoglalt területeken az ukránok nemzetiségi jogait semmibe veszik. Konkrétan tagadják, hogy létezne ukrán nép, így annak kultúrája, önkormányzatisága, iskolái és kulturális élete sem lehet. Hogy az igazukat kikényszerítsék, milliókat deportálnak Oroszország kietlen zugaiba, hígítva ezzel az etnikai összetételt – ami megint csak ismerős lehet a magyar történelemből, Trianon és a második Trianon után a szomszédaink is előszeretettel deportálták, vagy száműzték a frissen polgáraikká lett magyarokat és a saját etnikumukhoz tartozókat költöztették a helyükre, így románosítva, szlovákosítva, stb. azokat a részeket.

A háború okai közt mindenképp kitüntetett szerepben van tehát az imperializmus, ami láthatóan nem valami idejétmúlt, 20. századi ostobaság, hanem – sajnos – nagyon is egy velünk élő politikai realitás. Ok a nacionalizmus és a liberalizmus is, hisz, ha a nemzetek szinte önként hajtanának fejet a birodalmak érdekei előtt, az orosz befolyásolási igény nem váltott volna ki ellenállást Ukrajnából még 2013-ban, az nem torkollott volna háborúba és most nem lennének harcok a szomszédunkban. Végül ok az is, hogy a NATO nem fogadta tagjai közé a csatlakozni vágyó Ukrajnát 2014 előtt, mikor Putyin Oroszországa még gyengébb volt, mert az oroszok nyíltan sohasem mertek volna megtámadni egy NATO tagországot – és ez ma is így van. Végül ok az orosz energiafüggést erősítő EU-s energiapolitika is, ami lehetővé tette, hogy az eladott gázból, olajból és nukleáris fűtőelemekből Putyin és köre elég pénzt keressen a hatalmon maradáshoz és a hadsereg részleges modernizációjához. Mint a közel-keleti olajmonarchiák esetében, az oroszok esetében is igaz, hogy a világpiacon kelendő fosszilis energiahordozóikból befolyó bevételek lehetővé teszik, hogy ne reformálják meg ezeknek az országoknak az egyébként versenyképtelen gazdasági szerkezetét, ezen keresztül a társadalmát és a politikai rendszerét, hanem fenntartsák a diktatúrát/autokráciát.

9 komment

Címkék: politika történelem háború diplomácia világpolitika filo 3. világháború Oroszország Ukrajna Spanyolviasz orosz-ukrán háború


A bejegyzés trackback címe:

https://spanishwax.blog.hu/api/trackback/id/tr8818057106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MEDVE1978 2023.02.24. 09:52:06

NA, ez egy tök jó, komplex cikk.

Kicsit kibontva és azt elemezve, ami nekünk érdekes. Az EU-t és úgy alapjában véve a birodalmi stratégiákat.

Az USA-nak ugye ott van a nagyon erős gazdaság, a teljes katonai fölény a világ legjobb hadseregével. Az USA jelenleg képtelen csődbe menni (mivel a dollár a legfőbb tartalékvaluta a világon, ezért gyakorlatilag annyit nyomtat, amennyit szeretne). Az általános helyzet nekik a lassú hanyatlás, legalábbis a 90-es évek végéhez, 2000-es évek elejéhez képest, amikor teljes hegemóniájuk volt. Nyilván akkoriban Kína még messze nem volt ekkora sikersztori, az oroszok élén pedig egy részeges viccfigura állt, aki cash and carryt csinált Oroszországból.
Az USA tehát nagyon lassan hanyatlik, mint birodalom. Ennek az oka elsősorban a gazdasági hullámvasút és az outsourcing. Az USA túlságosan ráment arra, hogy a termelést Dél-Kelet Ázsiába szervezze ki és így már a legfejlettebb iparágak is kezdtek kicsúszni. Európa és Ázsia vették át a fő autógyártó szerepet, a csipgyártás és csúcstechnika egy része is Ázsiába vándorolt. Biden most az Inflation Reduction Act-el és egyéb intézkedéseivel (a taivaniak csipgyárat fognak építeni az USA-ban, nagy infrastruktúrafejlesztési csomagot fogadtak el stb.) pont erre igyekszik reagálni. Az amerikaiak tehát jelenleg sokkal jobban vanak, mint mondjuk 3-5 éve. A háború hatása lényegében az, hogy mind az oroszok, mind pedig az Európaiak teret vesztettek és az USA befolyást nyert.

A következő Kína. Kína gyorsan és óriásit fejlődött gazdaságilag. Már jó egy évtizede látszik a kínai gazdasági taktika: infrastruktúrát fejlesztenek az egyes országokban drágán adott hitelből. Ezt követően két út van: ha a hitel bedől, akkor tulajdonba veszik az infrastruktúrát + befolyást szereznek az adott gazdaságban. Ha fizeti a hitelt az érintett, akkor szintén ok, hiszen az új infrastruktúra elősegíti a kínai áruk áramlását az adott térségbe. Természetesen szinte mindenhol emellett nyersanyagokat igyekeznek biztosítani, nyersanyagtermelő cégeket is vesznek. A kínai terjeszkedés szemben az USA-val vagy Európával tehát gazdasági és nem kulturális vagy katonai. Katonai szempontból Kína elsősorban az egységét igyekszik megőrizni + a Dél-Kínai tengert igyekszik az irányítása alá vonni. Ennek a fontos eleme Tajvan, ami a KÍna egysége elv miatt is fontos nekik. Bár a kínai hadsereg óriási, mégis sokkal kevésbé modern vagy bevethető, mint az amerikai. Kína jelenleg stagnál, elsősorban a strukturális válságok (ingatlanbuborék) és a COVID okozta sokk miatt. Ugyanakkor Kínában is tudják, hogy a demográfiai ablak miatt a 2020-as évek az az időszak, amikor nagyobb jelentőségű katonai műveletet hajthatnak végre, amihez tömeges katonaság szükséges. (Ezt követően a kínai társadalom korfája idomulni fog a fejlett országokéhoz, tehát öregedő lesz).

Oroszország esetében gazdaságilag folyamatos a stagnálás. Putyin az utóbbi 20 évben akkor támadott, amikor a nyersanyagbevételek magasak voltak és ezért tele volt a kassza. Gazdaságilag Oroszország még ma is egy nagy benzinkút/gázterminál/bánya. Ráadásul a gazdaság kis méretű elit kezében van, ami nem arra használja a pénzt, hogy otthon fektessen be és valahogy effektíven működő gazdaságot alakítson ki. A kulturális export náluk sem működik, a szovjet uralom alól felszabadult és a volt keleti blokk országokat nyilvánvalóan a hideg rázza az orosz kultúrától, amit jelentős ideig lenyomtak a torkán és inkább a nemzeti kultúráját szeretné. Marad a katonai terjeszkedés, amit Putyin egészen 2022-ig ügyesen csinált. Az oroszok líbiai, szíriai szerepvállalása azt a látszatot keltette, hogy ők globális szereplők, nagyhatalmak. Ez persze döntően akolban tartotta a kisebb szatelliteket (Kazahsztán, Örményország, Belorusszia stb.) és segített a stabilitás látszatát fenntartani. Azonban Putyin elbukott az ukrán háború tesztjén.
Az oroszok nagyon erősen hanyatlanak, ugyanis az ő utolsó nagy erősségük, a hadsereg mítosza is elenyészik.

Végül az EU. Az EU egyértelmű vesztese a konfliktusnak. Az EU korábbi terjeszkedése gazdasági, illetve kulturális volt. A gazdasági terjeszkedés aztán szépen lassan léket kapott, ahogy Kína felemelkedett, az EU pedig amerikai mintára a termelés jelentős részét Dél-Kelet Ázsiába tette át. NEmrég láttam egy elemzést arról, hogy a top 100-ba most jóval kevesebb EU vállalat fért be, mint 10 vagy 20 éve. Katonailag az EU nem tényező, de sajnos már annyira, hogy a közvetlen környezetét sem tudja befolyásolni. Folyt köv.

MEDVE1978 2023.02.24. 10:29:24

Folytatás.

Az EU-ban egyedül a franciák képesek még valamiféle érdemi offenzív akcióra, ők pedig ezt Észak-Nyugat Afrikában használják is. Van néhány ígéretes pont: a lengyelek várhatóan effektív haderőt fognak 5-10 éven belül kiépíteni. De emellett gyakorlatilag nulla: a németek teljesen lefegyverezték magukat, ahogy gyakorlatilag mindenki más is a térségben. Kivételt jelentenek a finnek és a svédek, de nekik védekezésre specializálódott haderejük van. A német fegyverkezés pedig nagyon erősen kérdéses, főként a jelenlegi kormány puhasága miatt. Ebből a szempontból tehát az EU mindig is rá volt szorulva az USA védelmére.
2022. előtt az EU fő jövőképe az volt, hogy az olcsó keleti nyersanyagokkal megtámogatva jelentős technológiai fejlődést ér el legutóbb ugye a zöld fordulattal.
Ezt volt hivatott biztosítani pl: a Turkstream és a Nord Stream 2 is.
Az ukrán-orosz háború ezt a képet zúzta pici darabokra. Világosan látni egyébként, hogy miért volt az EU-Oroszország nyersanyagszállítási együttműködés annyira előnyös. Az első pont az infrastruktúra és a gyorsaság: rengeteg csővezeték volt egész Európában kiépítve, amelyek hozták az olajat és gázt. A vasúti útvonalak is úgy épültek ki, hogy képesek voltak a viszonylag gyors szállításra egyéb nyersanyagok tekintetében. Ez mindkét félnek nagyon kényelmes volt, hiszen nem kellett hajóba berakni / kirakni, nem kellett folyékonygáz terminál és hasonlók.
Ennek az eltűnése gyakorlatilag kihúzta gazdaságilag az EU alól a szőnyeget. Csak összehasonlításképpen a Brent olaj ára hordónként 175 dolláron tetőzött 2008-ban, míg az Ural (orosz import) ugyanekkor 125 dollár körül volt. www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-chart

www.statista.com/statistics/1112243/urals-crude-oil-price/

A nyersanyagok drágulása pedig az összes ráépülő szolgáltatást és ipart megdrágította. Emellett az EU-t az amerikai folyékony gáz felé lökte.

Már látni az egésznek a hatásait is, a gazdasági növekedés Európában lelassult, megállt, horribilis infláció jött.

Az EU tehát fokozatosan teret veszít, amit egyre jobban látni. Két tünet a közelmúltból: Biden inflációs törvénye, benne az amerikai zöld ipar erőteljes szubvenciójával. Biden jó tudta, hogy ez vélhetően az EU hasonló jellegű fejlesztési törekvéseit veti vissza (az adókedvezmények hatására az érinett beruházások, fejlesztés nagyon jelentős része inkább az USA-ba vándorol majd).
A másik tünet a kit szarnak le a tajvaniak kérdéskör. Az USA-t nem, Európát igen a rövid válasz. Az összes csipgyártás 60%-a, a legmodernebb csipgyártás 90%-a tajvanon történik. Az USA észlelte azt, hogy ez milyen kockázatokkal jár és Biden a tajvaniakkal tárgyalva elérte, hogy legyen az USA-ban is egy gyár. Európa is kopogtatott, de a tajvaniak nekünk fityiszt mutattak.

Hamarosan válságba kerülhet az európai autógyártás is, ami nehézkesen áll rá a nyugati trendekre, ami a villanyautót jelenti.

A gazdasági érdekünk egyértelműen az, hogy az EU-nak szakítania kell a "jófiú" szerepkörrel. Az USA nem fél attól, hogy bárhol beavatkozzon, ha kell katonai erővel és a saját érdekeit kövesse (és tesz magasról az úgy nevezett nemzetközi jogra).

Az EU gazdasági érdeke az ukrán-orosz háború mielőbbi befejezése és az orosz nyersanyagszállítás helyreállítása lenne.

Mayer Máté 2023.02.25. 07:29:16

@MEDVE1978: Köszönöm az elismerést és az alapos nemzetközi kitekintést. Igen hasonlóan látom a helyzetet én is és ezekre az aspektusokra csak részben térek majd ki a folytatásban, úgyhogy különösen hálás vagyok!

Abban is nagyon egyetértek, hogy a háború mielőbbi befejezése és az orosz nyersanyagokhoz való visszatérés lenne mind gazdasági, mind ökológiai szempontból az EU érdeke. Ezt ugyanakkor politikai okokból közép távon sem tartom reálisnak. Számomra érdekes megfigyelni mind 2020-ban a Covid-ra adott kormányzati válaszok, mind most, ennek a háborúnak a kapcsán, hogy az évtizedekig mindent felülíró neoliberális gazdasági szempont, a növekedés minden áron való fenntartása hogyan tehető egy szemvillanás alatt félre, ha a kérdést úgy teszik fel, hogy járványügyi válsághelyzet vs. növekedés, vagy úgy, hogy nemzetbiztonság vs. növekedés.

2024 2023.02.25. 18:05:09

"Végül igaz az is, hogy Ukrajna nem volt a nemzetiségi jogok bajnoka és ma sem az – gondoljunk például a Kárpátaljai magyarok életét is megkeserítő néhány éves nyelvtörvényre..."

Ami ellen minden lehetséges eszközzel küzdeni kell. És a magyarellenes intézkedésekért cserébe főleg nem Zelenszkij faszát szopkodni (még a háború ellenére sem), mint ahogy azt az ellenzék teszi.

Hartrigel 2023.02.27. 13:40:06

Jó látni, hogy visszatértél egy újabb gondolatébresztő poszttal.

Nagyjából teljesen egyetértek Medve kolléga megállapításaival.

Szerintem érdemes feltenni azt a kérdést, amiről néhány bevállalosabb szakértőn kívül senki sem beszél: ennek a háborúnak egyszer vége lesz, vagy csak felfüggesztödik, és akkor mi lesz? Veszünk még valaha valamit az oroszoktól?
Mondjuk a covid és a zöld hiszti bebizonyította, hogy kellő médiafennhanggal bármilyen hülyeséget meglehet magyarázni. Lehet kivárják a Putyin utáni figurát, és rákeni az egészet, hogy ez már nem putyinos gáz, újra lehet venni az oroszoktól mindent. És kész.
Keresztkérdés, hogy EU mennyire lesz addigra USA x.-ik állama, és Oroszország kínai vazallus.

Kína és Amerika most azon versenyzik, hogy ki tud több vezetőágazatot elvenni az európai államoktól. Nem kell uniós IT és fegyveripar, használjatok amerikait, nem kell uniós villanyautó vegyetek kínait, semmi sem kell ami helyi, mert van kipróbált, bevált máshonnan.

A ruszkik legnagyobb ellensége pedig a saját korrupciójuk, és ez is lesz a vesztük. Az a maréknyi pénzes-proli aki vezeti őket még nagy önzőségükben abban is képtelen dűlőre jutni, hogy hogyan osszák el egymás között az 5G kiépítését vagy a rádiófrekvenciákat.

Európa pedig érdektelen. Fel nem tett kérdés, hogy oké kezdjünk fegyverkezni, h megtudjuk védeni magunkat. De senki sem akar katona lenni, harcolni még inkább. Több generáción keresztül arra lettünk nevelve, hogy nincs hazád, oda mész ahol zöldebb a fű, és nagyobb a fizetés, kész.
Ahmed, Dzsámál és Kuntákinte nem fog szopni értünk a lövészárokban. Sőt kikéri magának, ha szopnia kell, hiszen ő nem azért jött EU-ba hogy szopjon, hanem hogy jól éljen.

Kínának az a dobás van a kezében, hogy mostantól feléje épül ki az orosz "benzinkút" és táplálja az iparát. Lehet eltanulják a japánoktól az anime/manga készítés fortélyát, és azzal fogják magukat kulturálisan reklámozni.
(nagyon sok nyugati és amerikai őrült így bele a japán kultúrába)
Az elöregedés tekintetébe sem látom olyan vészesen a helyzetüket. Ők elsősorban az egyke politika miatt szívnak, de sebaj, Micimackó bevezeti a "többke politikát", és akkor arra gyúrnak majd. Nekik csak meg kell mondani, hogy X számú gyerek legyen: utána pedig az eltérést büntetni, a sikert jutalmazni. Ezek nem bonyolult emberek!

Trianon egy érdekes párhuzam Ukrajnával ami mindig felbukkan. Azt vettem észre, hogy a magyarok irányába annyi évtizeden át érzéketlenül bántak a témával "tedd túl magad rajta", "így jártatok! heheh bíbíbí", hogy érzéketlenek lettek.
Nem az jár a fejükben, hogy "tudjuk milyen érzés ukránok,mi is voltunk itt, veletek vagyunk" hanem az ellenkezője "én szenvedtem? Felém sem mutatott senki együttérzés, nem akarták az én verziómat meghallgatni, hanem kígyót békát mondtak rám folyton! Hát akkor most rohadjon meg mindenki más is, aki hasonló cipőben jár, ők sem érdemelnek, nekik sem jár a részvét!"

Mayer Máté 2023.02.28. 06:18:35

@2023: Ez egy nehéz kérdés.
Igen, kell ellene küzdeni, de annak a módja nem mindegy. Ahogy én látom, egyrészt fontos a mindenkori kormányoknak fenntartani egymással legalább egy kulturált beszélő viszonyt, hogy lehessen ezen a szinten is képviselni a határon túliak érdekeit.
Másrészt a civil kapcsolódások és együtt dolgozások a többségi és a kisebbségi társadalom közt, illetve az anyaországiak bekapcsolódásával helyi, emberi szinten tud kapcsolatokat építeni és fenntartani, ezzel csökkentve, kioltva az előítéleteket.
Fontos még, hogy az anyaország pénzzel és kapcsolatokkal támogassa a határon túliak közösségeit.
Végül a szélsőséges pártok és politikusok ellen való fellépés segíthet sokat középtávon, mert azt látni kell, hogy a nemzeti kisebbségek helyzetét leginkább az itthoni és a szomszéd országok beli szélsőségesek nehezítik meg, akik tudatosan építenek a széthúzásra, szítják is azt. Esetünkben az ukrán radikális jobboldaliakkal nem sok mindent tehetünk, a saját szélsőségeseinkkel már annál inkább. És sajnos ebbe a kategóriába tartozik az is, mikor miniszterelnökünk nagymagyarországos sállal pózol a focimeccsen. Nagyon rossz üzenete van a szomszédainkra nézve és igen káros az ott élő magyarság helyzetét illetően is.

Mayer Máté 2023.02.28. 06:34:01

@Hartrigel: Köszönöm a kedves üdvözlést és ismét a kommented.

Igen, szerintem is fontos kérdés, hogy az EU-orosz viszony hogy és mikor rendeződik majd. És nem is csak gazdasági, de geopolitikai, stabilitási kérdésként is lényeges ez a kérdés. Azt hiszem, erre ma még kevés dolgot mondhatunk érdemben, de a kérdésfelvetés fontos. A folytatásban én is gondoltam rá kitérni.

Az USA-Kína vetélkedést az EU kapcsán én is így látom, de maga az EU annyira nem passzív ebben a történetben. A termelési láncok rövidítése és lokalizálása itt is szempont és vannak már konkrét lépések is az ügyben a lezárások tanulságai nyomán. Másfelől ilyenkor viszont visszaüt, hogy nem egységes a szervezet, így érdeket érvényesíteni is nehezen tud, ami el is vezet a föderális/unionista vitához az EU jelene és jövője kapcsán. Ha maradunk a nemzetállamok Európája, akkor az USA és Kína befolyásszerzése mind jobban érvényesül majd. Ha védelmi és külpolitikai kérdésekben egységesülünk, lemondva nemzeti autonómiákról, akkor lehet esélyünk, de részemről teljesen valid vitatni, hogy ez jó irány-e.

Az oroszok egyik fő gondja szerintem is a korrupció, a másik az imperialista politika. Ha utóbbival szakítnaka, akkor lehet esélyük a világpolitikában ismét valami értelmes helyre kerülni - mert se Kína, se az USA nem szeretne orosz birodalmat és hatékonyan gáncsolják is annak felemelkedését. És itt vissza is érünk az első ponthoz, amit felvetettél, szerintem ez az előfeltétele az EU-orosz konszolidációnak is.

Kína nyersanyagok tekintetében valóban már most a háború egyik győztese és ez várhatóan így is marad. Nem látom, hogy kulturális befolyás építésére törekednének, inkább egy másik, alapvetően gazdasági befolyásszerző paradigma mentén terjeszkednek szép csendben, a háttérből. A zéró Covid politika és az elöregedés visznt a belső strukturális bajokkal együtt megingatta a gazdasági növekedést és az egyke-politika hatását, ha ráállnak a "többke-politikára" akkor is csak jó 20-on éves távlatban tudják majd ellensúlyozni. Az USA ráadásul igen aktívan tesz ma azért, hogy Kína az életben ne is érhesse utol és csökkentse a globális ellátási láncok sérülékenységéből fakadó kockázatokat, amire MEDVE is utal. Kína tud ellenpólus lenni az USA-val szemben és regionálisan szuperhatalom már ma is, de egyelőre nekem úgy tűnik, csak a kihívója lehet az Egyesült Államoknak, a legyőzője aligha.

Hartrigel 2023.02.28. 09:48:39

@Mayer Máté: Nos a termelési láncok idézőjelben hazahozatala jó ötlet, elvégre profit vitték ki, hogy ne kelljen sokat fizetni, de azóta helyben is van sok K-európai és 3. Világbéli aki közel kínai béren robotolna helyben is, szóval nem hozná vissza a szépidőket, amikor még ehlyben volt a termelés IS.

Az USE-t univerzális gyógyszerként reklámozzák s bevallom magam is támogatnám de perpill nem látom kiforrni az identitását. Inkább azt láttom hogy Európát egy sótlan ensz-rezervátum szerűségé akarják tenni, s ugye sótlan semlegesség és vákuum nincs, valami lesz itt. De gyakorlati kérdések: mi legyen a nyelv? Angol, duh. De milyen formában, csak politikában hogy ne legyen annyi tolmács, de ettől még csak angollal lehetek bármi, bármelyik tagállamban? Akár politikus is? Hadseregben közös fegyverrendszer: rengetek eus országnak nagy és jelentős fegyveripara van, nyilván azt szere mind hogy az övét használja az egész kontinens. Plusz tegye valaki a szívére a kezét hogy a franciák meg a németek ilyen szinten feladnák magukat meg a kezükből a gyeplőt. Szerintem itt mi max egy közös adóssággal összeláncolt vmi lehetünk, de normális föderáció aligha.
Eu vmi amit napis időkre terveztek: amiből mindenki kapni és gazdagodni akar, de eljön a próba amikor invesztálni és szenvedni és lemondani kell érte, s nem a kicsikre hanem a nagyokra leszek kiváncsi mennyire hajlandók.

Ha elfogadjuk a legendákat hogy 90es években a ruszkiknál is hurráoptimizmus volt: kajakra nato s eu tagok akartak lenni, ezt a nyugat nem akarta mert… because of reasons… a politikai nézeteitektől függő mocskos fantáziátokra bizom, de… az elmélet szintjén nem tartom őrdögtől valóbak ha abból indulok ki hogy az egész eu s lényegében a nato is azért jőtt létre hogy ezek a nemzetek akik itt gyilkolták egymás nem háborúzanak egymással… ugye nato-eu egyik legnagyobb érdeme hogy tagok nem gyilkolják le egymást… hamár most ha ott az a mumus Oroszország amitől folyton fosok hogy betámad a huszad akkor GDPjével s ötöd akkor lakosságával, akkor nem az lenne a logikus hogy bevonom a gitt-egyletembe? A jelenlegi “bulling and ostracize” kontraproduktív, ha valóban “félünk” akkor pont “more and more cooperation és involving” kéne, hogy minél inkább ne érje meg nekik.

Nem is azt írtam, hogy Kína kulturálisan terjeszkedik, hanem hogy csak erre is van esélye s eszköze. Pl. Mint a Japánok esetében az anime s a videó játékok egy járható út ha egyszer ilyen álmokat dédelgetnének.

Mayer Máté 2023.03.01. 06:45:12

@Hartrigel: A termelési láncok rövidítése és a termelés "hazahozatala" valószínűleg feltolná a munkabéreket, drágítaná a termékeket és csökkentené a profitrátát, viszont a másik oldalon nemzetbiztonsági kérdés is lehet, aminek fényében mindez megérheti.

Az USA szerintem hosszú ideje felvette a világrendőr identitást, illetve a "tolerancia és a szabadság bajnoka" brandet építgeti magáról, ami egyeseknek nem tetszik, másoknak vonzó, de mindeképp egy olyan kulturális termék, amihez képest viszonyulni szokás. A világgazdaságban az USA dominanciája megkérdőjelezhetetlen, erről szól szerintem az USA-Kína kereskedelmi háború is: "egy pontig növekedhetsz, de ha veszélyt jelentesz az elsőségére és az érdekeire Uncle Sam elgáncsol".

Másrészt pusztán nemzetállami keretben gondolkodni a világpolitikáról az elmúlt 30 évben úgy hiszem, félrevezető. Arra gondolok, hogy a multik gazdasági és politikai ereje akkorára nőtt, hogy sok esetben nem nemzeti érdek alapon hoznak döntéseket, sőt, megveszik a politikusokat kilóra és a nemzetállamokat az érdekeik kiszolgálóivá teszik (túszulejtett állam hipotézis). A Covidra és a mostani háborúra adott komrányzati válaszok, ahol félre tudták tenni a rövidtávú gazdasági érdeket - az most mindegy, hogy ez helyes volt-e - számomra azt jelzi, hogy a multik még nem tudták maximálisan túszul ejteni a kormányzatokat szerte a világon, de mindenképp látok egy ilyen vetélkedést. A termelés hazahozatalában pl. sok vállalat ellenérdekelt, kérdés, hogy adókkal és kedvezményekkel be lehet-e vonni őket egy ilyen projektbe, vagy lobbierejük révén gáncsolják az anti-globalista törekvéseket - gyanítom, mindkettőre láthatunk példát bőven.

Igen, jogos kérdés a nyelv és a fegyverrendszer kérdés és különösen fontos, hogy a franciák és a németek miként és mennyire hajlandóak nemzetigazdasági érdekeikről emondani nemzetvédelmi érdekeik javára.

Teljesen egyetértek, Oroszországot közép, de legalább hosszú távon reintegrálni kell, sőt, még jobban, mint eddig. Több elemző kiemelte, hogy a gazdasági kapcsolatokra alapuló békerendszer az oroszokkal megbukott - ez volt ugye a német politika és az EU-s Oroszország politika a rendszerváltások óta -, ami igaz. De ebből nem az következik, hogy nem kell együttműködni az oroszokkal, hanem, hogy mind jobban és mélyebben kell kapcsolódnunk, mégpedig kölcsönösen. Nyilván egy imperialista rezsimmel ez ma ostobaság lenne, egy békülékeny Oroszországgal viszont kötelesség.

Persze, értettem, amit Kínáról írtál és igazad is van. Csak azt emeltem ki, hogy Kína, ahogy én látom, ebben a kérdésben alapvetően más utat választott, mint az USA, vagy Japán. És persze fordulhat a kínai megközelítés.
süti beállítások módosítása