HTML

Spanyolviasz

Álmodtam egy jobb világot: http://kompetenstarsadalom.blogspot.hu

Friss topikok

Közösség

Utolsó kommentek

Címkék

21.század (1) 25 év (1) 3. világháború (3) adat (1) Adolf (1) ageizmus (1) alacsony önértékelés (1) alárendelődés (1) Alexandrosz (1) alkalmazott (2) alkohol (1) államtitok (1) álszentség (3) általánosítás (1) al Kaida (1) Amidala (1) Anakin (1) anarchizmus (2) androgűn (1) Antal József (1) antiteizmus (1) apokalipszis (1) armageddon (1) asztrológia (1) ateizmus (3) autoimmun betegség (1) autoritás (1) ayurvéda (1) ayurvédikus (1) a gyerek érdeke (2) baloldal (2) bántalmazás (1) befolyásolás (1) beosztott (2) big picture (1) bio (1) biológia (1) Birodalom (1) biszexualitás (1) bizalom (1) biztonság (1) blogindító (1) BNO-10 (1) boldogság (2) Brexit (1) cenzúra (1) civil (3) civilizáció (1) colonus (1) Connor (1) Covid 19 (1) csábítás (1) csábító (1) család (7) családterápia (1) Csillagok háborúja (2) csoport (1) csoportidentitás (1) csoportnyomás (1) csöves (1) Darth Vader (2) darwinizmus (1) demográfia (2) demokrácia (18) démonizálás (1) depresszió (1) destabilizáció (1) destabilizálódás (1) digitális (1) digitális magány (1) diktatúra (5) diplomácia (3) Disney (1) divat (4) DK (3) dolgozó (1) dominancia (1) drog (1) DSM-V (1) egalizmus (1) egészség (4) egészségmegőrzés (1) egészségügy (2) egyén (1) egyenjogúság (1) egyenlőség (6) egyenlőtlenség (3) egyenruha (1) egyformaság (2) egyház (4) Együtt (2) együttélés (1) együttgondolkodás (1) együttműködés (1) elégedetlenség (1) elengedés (1) élet (1) életkor (1) életszínvonal (1) elfogadás (1) elidegenedés (3) elit (3) elitizmus (1) ellenzék (1) elmélkedés (13) Első Rend (1) elv (1) elvándorlás (2) elvárás (1) elvtelenség (1) ember (4) ember és környezet (1) én (1) energiahatékonyság (1) énideál (1) EQ (1) érdek (1) erkölcsiség (1) erő (1) erőszak (1) erő kutusz (1) érték (1) értékválság (2) érzelemszabályozás (1) érzelmi intelligencia (1) ész (1) eszme (2) eszmetörténet (1) etikus (1) EU (4) Euróoai Unió (1) Európai Unió (3) evolúció (4) evolúciós pszichológia (1) ezotéria (1) fajgyűlölet (1) fasizmus (2) fast-fashion (1) FED (1) fejlődés (3) félelem (2) felelősség (1) felettes én (1) felkelés (1) felmelegedés (1) felnőtt (1) felnőttek (1) félrelépés (2) feminizmus (2) fenntartható (15) fenntarthatóság (3) férfi (3) férfiak (4) feszültség (1) feudalizmus (1) fiatal (1) fiatalok (1) Fidesz (4) film (3) filo (86) filozófia (80) finn (1) finn-ugor (1) fogyasztásmentes (1) fogyasztói társadalom (2) fölérendelődés (1) főnök (2) forradalom (3) Francia Forradalom (1) függőség (3) gazdagok (1) gazdagság (5) gazdaság (19) gazdasági válság (5) gazdasági világválság (1) gender (1) generáció (1) genetika (1) genocídium (1) globális felmelegedés (4) globalizáció (3) gondolkodás (3) gyarmatosítás (1) gyász (2) gyerek (4) gyerekvállalás (2) gyerek érdeke (1) gyógyászat (1) Gyurcsány (1) háború (7) hadsereg (1) hajléktalan (1) hajléktalanság (2) hála (1) halál (3) halandóság (1) hangulatzavar (1) Han Solo (1) harcászat (1) Harmadik Birodalom (1) Harmadik Világ (1) hatalmi elit (1) hatalom (13) házasság (3) hazugság (1) HBO (1) heteroszexualitás (1) hidegháború (2) Hidegháború (1) hiedelem (4) hierarchia (1) hipokrácia (4) hippi (1) hit (1) Hitler (2) Holokauszt (2) homeopátia (1) homoszexualitás (2) hontalan (1) Horn Gyula (1) humanizmus (2) humán ökológia (1) hun (1) hunok (1) hűség (2) hűtlenség (2) idegengyűlölet (2) identitás (1) ideológia (2) idő (1) idősek (1) időskor (1) igaz szerelem (1) II. világháború (1) III. világháború (1) illiberalizmus (1) india (1) indiai (1) információ (1) integráció (1) inteligencia (1) intellektus (1) internet (2) intimitás (1) inverz szexizmus (1) IS (1) ISIS (1) ismerkedés (1) isten (1) Iszlám Állam (1) játék (3) Jedi (2) (1) Jobbik (4) jobboldal (2) jólét (3) jóléti társadalom (3) jóslás (1) jövő (3) jövőkép (1) jövőkutatás (3) Jung (1) jutalom (1) Kádár (1) kapcsolatok (2) kapitalizmus (5) Karl Marx (1) Kárpát-medence (1) kataklizma (1) kegyes hazugság (1) kelet (1) képviselet (1) képviseleti demokrácia (2) kerítés (1) kiadó (1) kiegyenlítődés (1) kihalás (1) kilátástalanság (1) kína (1) Kína (2) kínai (1) kisebbrendűség (1) kivándorlás (1) kizsákmányolás (1) klerikális (1) klímaváltozás (16) kognitív (1) kommunikáció (1) kommunizmus (1) konfliktus (1) konteó (1) kontroll (1) könyv (1) konzervatív (1) környezet (4) környezetvédelem (4) Koronavírus (1) korrupció (1) köszönet (1) köszöntő (1) kötődés (1) közélet (18) Közép-Kelet Európa (1) közlekedés (1) kozmetika (1) közösségi nyomás (1) Köztársaság (1) közvetlen demokrácia (1) krízis (1) külföldi munkavállalás (1) különleges katonai művelet (1) külső (1) kultúra (2) kultusz (1) kütyü (1) kvóta (1) Kylo Ren (1) látó (1) lázadás (2) Leia (1) lélek (12) lélektan (26) lélekten (1) lelki betegség (1) lelki egészség (3) lelki nevelés (1) Liberálisok (1) liberális feminizmus (1) libertarianizmus (1) libertinizmus (1) LMP (3) lobbi (2) Luke (1) lustaság (1) magántulajdon (1) magány (2) magatartásorvoslás (1) magyar (2) Magyarország (2) magyarság (1) manipuláció (1) Marx (1) Mayer Máté (4) média (7) médiakutatás (1) medicina (1) megcsalás (3) megfelelés (1) megjelenés (1) megkérdőjelezhető (1) megváltoztatás (1) Megyessy (1) meleg (1) melegség (2) meló (1) menekült (2) menekültek (2) menekültválság (1) menekült válság (1) migráció (12) migráns (2) migránsok (2) mítosz (5) mobilitás (1) modern ideálok (1) MoMa (1) Momentum (1) monogámia (4) Monopoly (1) moralizálás (2) mozi (1) MSZP (3) multi (2) munkaerőpiac (1) munkahely (1) náci (3) nácizmus (2) nagyvállalat (1) Nagy Francia Forradalom (1) nagy Ő (3) Nagy Sándor (1) nárcizmus (1) NATO (1) Nem (1) nemiség (2) Nemiség (1) nemi erőszak (1) nemi szerep (1) Nemi vágy (1) nemzet (2) nemzetállam (2) nemzethalál (1) nemzeti szocializmus (2) nemzetközi kapcsolatok (1) nem vagy elég jó (1) neokonzervativizmus (1) neoliberalizmus (1) neonáci (1) népességfogyás (1) népharag (1) népirtás (1) népszavazás (1) népvándorlás (3) (2) nők (5) norma (5) normák (4) növekedés (2) nyílt tabu (1) nyitott kapcsolat (2) Nyugat (1) nyugat (1) Ő (2) objektivitás (1) öko (4) ökológiai válság (4) ökologizmus (1) öko bolt (1) oktatás (2) október 2-a (1) oligarcha (1) olvasás (1) önismeret (1) önkéntes önkorlátozás (1) önszeretet (2) önszerveződés (1) Orbán (2) öreg (1) öröm (1) orosz-ukrán háború (3) oroszok (2) Oroszország (5) orvostudomány (2) őshaza (1) összeesküvés elmélet (1) összefogás (1) osztály (1) Palpatine (2) pandémia (1) pár (1) párbeszéd (1) Párkapcsolat (1) párkapcsolat (16) párkeresés (1) pártok (1) párválasztás (1) patológia (1) patrícius (1) pedofília (1) pénz (1) pénzügy (1) pestis (1) plasztika (1) plebejus (1) plebs (1) PM (2) polgár (1) polgárháború (1) poligámia (2) politika (24) politikai korrektség (1) politikus (1) popkultúra (2) populista (2) populizmus (4) poszt-apokaliptikus (1) poszt-humanizmus (1) profit (1) promiszkuitás (2) propaganda (1) psziché (3) pszicho (3) pszichológia (42) pszichopatológia (1) Putyin (1) radikális (1) radikális feminizmus (1) radikalizákódás (1) Rákosi (1) rassz (1) rasszizmus (1) rasszizums (1) recesszió (1) referendum (1) rendszer (1) rendszerhiba (1) rendszerszemlélet (1) rendszerváltás (1) részvételi demokrácia (3) röghözkötés (1) Róma (2) Római Birodalom (3) Róma bukása (1) rossz (1) sajtó (1) sajtószabadság (1) sámán (1) sci-fi (3) siker (1) Sith (2) skinhead (1) Skynet (1) Skywalker (1) Snoke (1) Soros (1) sorozat (2) soviniszta (1) sovinizmus (2) Spanyolviasz (66) spanyolviasz (40) spekuláció (1) spirituális (2) spiritualitás (3) stagnálás (1) Star Wars (2) Stephen Hawking (1) szabad (1) szabadpiac (1) szabadság (6) szabad akarat (2) szabad világ (1) számítógép (1) számítógépes játék (1) származás (1) szegények (1) szegénység (1) szekta (1) szellemtudomány (1) szélsőjobb (1) szélsőség (1) szélsőséges (1) személyiség (1) szemlélet (1) szenvedés (1) szépség (1) szerelem (4) szex (6) szexizmus (2) szexmentes kapcsolat (1) Szexualitás (1) szexualitás (6) Szíria (1) szkíta (1) szkíták (1) szociális ügy (1) szocializmus (2) szociál darwinizmus (1) szociológia (1) szorgalom (1) szorongás (1) Szovjetunió (1) szpanyolviasz (1) sztereotípia (1) sztereotipizálás (1) szubjektivitás (1) születésnap (1) szülő (3) szülői alkalmasság (1) szülők (2) szülőkép (1) szülőszerep (2) szuperego (1) tabu (4) táltos (1) tárgy (1) társ (1) társadalmi csoport (1) társadalmi fejlődés elmélet (1) társadalmi feszültség (1) társadalom (80) társkapcsolat (2) tartósság (1) távgyógyító (1) távol-kelet (1) technika (1) technológia (9) tekintély (1) tekintélyelvű (1) telekommunikáció (1) teljesítmény (1) természet (1) természetes szelekció (1) természetgyógyászat (1) természettudomány (1) Terminator (1) terorizmus (1) terror (2) terrorizmus (1) testvériség (2) tini (1) titok (4) tőke (1) tolerancia (3) történelem (17) transzperszonális (1) trend (3) Trianon (1) Trump (1) túlfogyasztás (2) túlnépesedés (15) túltermelés (2) túlvilág (1) TV (1) ugor (1) újság (1) újságíró (1) Uj Péter (1) Ukrajna (3) Ukrjana (1) Unió (1) uniszex (1) űrkutatás (1) USA (3) üzlet (1) vágy (2) vagyon (2) vagyoni egyenlőtlenség (3) vagyonkoncentráció (5) válás (2) választók (1) vállalat (1) vállalati kultúra (4) vallás (9) valóság (1) valós vágyak (1) válság (9) változó világ (1) világcég (1) világháború (1) világjárvány (1) világkép (1) világnézet (1) világpolitika (1) világrend (2) világűr (1) világuralom (2) világválság (3) világvége (1) vilápolitika (1) virtuális vágyak (1) virtuális valóság (1) viselkedés (1) Vona (1) vonzó (1) vonzódás (1) vonzóság (2) Westworld (1) xenofóbia (2) Y (2) Y generáció (1) zöld (7) zöld pszichológia (1) Címkefelhő

2023.02.28. 07:05 Mayer Máté

Az ukrajnai háború és a gazdasági világháború alakulása 2. - A hadi helyzet

Orosz-ukrán háború

Az immár 12 hónapja tartó ukrajnai háborúról/különleges katonai műveletről rengeteg elemzés látott napvilágot, melyek közül jó néhány mítoszokat is épített köré. Ezektől és a rengeteg dezinformációtól nem könnyű megítélni, hogy pontosan mi miért történik és főleg, hogy mire számíthatunk. A cikksorozat előző részében a háború okait és a felelősség kérdését jártam körül, ebben a részben pedig két kérdésre kísérlek meg részleges választ adni: Hogyan lehetséges, hogy még mindig tart a háború?, illetve Ki nyerheti meg a konfliktust?

Akik orosz szemüvegen át nézik az eseményeket, sokszor utalnak rá, hogy az orosz a világ 2. legerősebb hadserege és az ebben a rangsorban a katonai művelet kezdetén 22. ukránoknak esélyük sincs ellenük. A konfliktus alakulását kezdetben akár tudatos orosz stratégiának látták, majd mostanra egy Nyugat vs. Oroszország konfliktussá terebélyesedő proxy háborúként értelmezik, de számukra a kimenetel, vagyis az oroszok győzelme nem lehet kérdéses. És valóban, a konfliktus kezdetén tényleg úgy tűnt, hogy néhány nap, maximum 1-2 hét alatt ledarálja az orosz haderő Ukrajnát, aztán kiderült, hogy erről szó sincs.

Akik az ukrán oldallal szimpatizálnak, azok hajlamosak az ukránok hősiességével magyarázni a háború mai állását, ahol a Nyugat anyagi és katonai segítsége csak a jogos önvédelem legitim támogatása. Ebben az olvasatban ez Dávid és Góliát küzdelme, ahol végül az előbbi győz majd és a világ rendje ezzel helyreáll. Az orosz agresszor bűnhődni fog, Putyin megbukik és a ruszkiknak hatalmas jóvátételt kell fizetniük az ukrán nép felé. Ha ránézünk a hadi helyzetre, az elmúlt hónapokban valóban azt láthatjuk, hogy a hazájukat védő ukránok bátran dacolnak a haditechnikai számbeli fölényben lévő támadókkal és időnként sikerrel szorítják vissza azokat.

Azonban, amikor a két hadsereget összehasonlítják, több gyakori tévedés is el szokott hangozni. Egyrészt az orosz sereg minden vonatkozásban sokszoros számbeli fölényben lenne az ukránnal szemben, ha a teljes orosz hadsereg támadna, de nem ez a helyzet. (Oroszországnak kb. 2 millió kiképzett, harcra kész katonája volt a háború kezdetén, ebből viszont csak kb. 850 ezren szolgáltak ténylegesen is a seregben. Ukrajna a konfliktus megindulásakor kicsivel kevesebb, mint 200 ezer aktív, besorozott katonával és maximum kb. 1 millió fős mozgósítható tartalékkal kezdte a harcokat.) Február 24-én egy kb. 180-200 ezer fős támadó erő állt szemben egy hasonló nagyságú, védelemre berendezkedett ukrán erővel szemben és az azóta küldött utánpótlásokkal is csak a vesztességeket igyekeztek pótolni az oroszok, a számuk tehát inkább csökkent, mint nőtt volna a szeptemberi részleges mozgósításig, miközben az ukránok teljes körű mozgósítást hajtva végre, azóta 1 millió fő körüli létszámot tartanak fegyverben. Az ukránok tehát hónapok óta számbeli fölényben vannak a harctéren, rácáfolva ezzel az „annyian vannak, mint az oroszok” mondásra. Ugyanakkor az oroszoknak számszerűen több fegyverük van a fronton – hisz eleve sokkal nagyobb volt az arzenáljuk.

Részben erre reflektálva orosz részről időnként elhangzott még az ősszel is a „még el sem kezdtük” szlogen, de a teljes orosz sereg bevetéséhez széleskörű társadalmi támogatásra lenne szükség, ami jól láthatóan nincs meg. (Ha Oroszországot támadás érné, kb. 42 millió embert tudnának maximálisan besorozni, ami majdnem annyi, mint Ukrajna teljes lakossága a háború előtt, de egy oroszok által indított invázióhoz ennek csak a töredékére számíthat Putyin, maximum a fent említett kb. 2 millió főre.) Másfelől az orosz vezetésnek gondolnia kell Oroszország védelmére is egy esetleges támadással szemben, így, bár sok katonát kivontak a katonai körzetekből, nem engedhetik meg maguknak, hogy a szó szoros értelmében a teljes hadsereget Ukrajna ellen küldjék.

Ennek megfelelően az orosz offenzíva hamar elakadt és a harcok azóta sem az orosz elit szája íze szerint alakulnak. Épp ezért az első hónapok kudarcait és hihetetlen orosz vesztességeit látva, az orosz vezetés előbb egy bújtatott mozgósításba kezdett, pénzért próbálva visszacsábítani a seregbe a kiképzett oroszokat – és elítélt fegyenceket, külföldi zsoldosokat, meg a megszállt területeken kényszersorozott férfiakat is az arcvonalba dobtak –, ez azonban nem hozta meg a várt eredményt, sőt.

Mivel zsoldosnak nem jelentkeztek elegen – ez is a kellő társadalmi támogatottság hiányának egy megnyilvánulása – és a frontok elkezdtek összeomlani az ukrán ellentámadásoktól, Putyin részleges mozgósításra kényszerült szeptember 21-én. Ennek a lépésnek azonban súlyos politikai költségei vannak magára Putyinra nézve is. Ráadásul a részleges mozgósítással ugyan 300-500 ezer embert végül besoroztak a seregbe, ezzel párhuzamosan azonban Oroszország több (potenciális) katonát vesztett az intézkedéssel, mint előtte 8 hónap ukrajnai háborúskodással, ugyanis 400-850 ezer orosz menekült külföldre néhány hét alatt, akik már nem lesznek besorozhatók. Ez a szám pedig a háború kezdete óta elvándorolt kb. 350 ezer fővel együtt már igen komoly érvágás még egy ilyen népes birodalomnak is.

A másik gyakori, orosz szempontú tévedés, az orosz sereg kifogyhatatlan készleteinek a mítosza. Igaznak tűnt ugyan a tavaly tavaszi becslés, hogy ha például minden tüzérségi lőszerét ellőné az orosz sereg, akkor 20-23 hónapig napi 1 millió lövést tudnának leadni. Brutális szám. Azonban jelenleg komoly gondot okoz nekik a temérdek lőszer – és persze üzemanyag, alkatrész és ellátmány – frontra juttatása. Ráadásul az ukrán tüzérség sikeresen pusztítja is ezeket a készleteket, így lassan nyilvánvalóvá kezd válni azok végessége.

Hatalmas az orosz hadi arzenál, de a logisztikája gyenge lábakon áll, sebezhető és ezt az ukránok ki is használják a háború elejétől kezdve. Másrészt a vesztességeket látva talán nem túlzás Rácz András, biztonságpolitikai szakértő kijelentése, hogy ha ebben az ütemben vesztik el eszközeiket az oroszok, 2023 év végére kifogynak több fegyvernem esetében is a haditechnikából – pl. elfogyhatnak a tankok.

Ehhez szorosan kapcsolódik a modernizált orosz sereg világszínvonalú felszerelésének mítosza is. Mint minden nagy létszámú tömeghadsereg a világon, az orosz is főként elavult, 20. századi technológiára épül, ami mellett ilyen-olyan arányban jelen vannak modernebb eszközök is. Ennek egyik oka, hogy hadsereget modernizálni drága, a másik, hogy korlátozottak a gyártási kapacitások, amitől igen időigényes a folyamat, a harmadik a korrupció, amire még visszatérek. A gyártás ráadásul ki van téve a globális ellátási láncból adódó sérülékenységeknek is. A mostani szankciók miatt fellépő mikrochip hiány miatt az oroszok precíziós rakétákat már csak igen korlátozott számban képesek készíteni, de a Krím, 2014-es elcsatolásakor életbe léptetett akkori szankciók is elégségesek voltak ahhoz, hogy Oroszország ne tudja kellő mértékben modernizálni sem a szárazföldi, sem a légierejét, és ma képtelen, mondjuk az ósdi T-72-es tanknál modernebb eszközt gyártani saját erőből, azt is csak igen korlátozott számban. Bár az oroszok nyár óta 24 órás termelésre állították át a fegyvergyáraikat, közel sem képesek pótolni az eszközvesztességeket. (Természetesen ez nem jelenti a teljes orosz gazdaság hadigazdaságra való átállítását. A hadiállapot bevezetésével még komoly további gyártási potenciálok válnának elérhetővé, miközben egyúttal az ország gazdaságát hosszabb távon csődbe is vinnék vele.) A haditechnikai szankciók tehát jól működnek, amitől ráadásul mi egyáltalán nem szenvedünk.

Próbálnak persze az oroszok hozzájutni a modern chipekhez csempészet útján is, de így jóval kevesebbet és jóval drágábban tudnak csak beszerezni, mint a hivatalos csatornákon. Az energiaexportjukkal meg pont fordított a helyzet, az olajat és a gázt is próbálják a szankciókat kijátszva értékesíteni csempészek bevonásával, de azt meg csak jóval a piaci ár alatt tudják adni és szintén csak jóval kisebb mennyiségben, mint a hivatalos kereskedők révén, ez pedig lassan fojtogatja az orosz gazdaságot.

A modernizációt aláásta továbbá a híresen magas orosz korrupció is, ahogy arra fentebb utaltam, ami miatt sok-sok rubel milliárdból nem Armatákat, Kindzsalokat, Kalibr-eket, SU-57-esket, T 90-eseket, meg T-14-eseket vettek, hanem luxusjachtokat, fényűző ingatlanokat és ki tudja még mi mindent, amik egy háborúban semmit sem érnek. Természetesen Ukrajna is egy híresen korrupt ország, de szerencséjükre az orosz korrupció mértéke nagyobb az ukránnál, ezen pedig Zelenszkij elnök 2023 elején még inkább igyekszik változtatni, a széleskörű személycserék legalábbis erre utalnak.

Orosz oldalon a korrupció miatt eltűnt például másfél millió egyenruha, és részben ezzel is magyarázható, hogy valahogy sosem jutott pénz a lekonzervált, tartalékban lévő haditechnika karbantartására. Drónokból pár hónap alatt kifogytak, a technikai vesztességeiket alig tudják pótolni és intelligens rakétákból is igencsak leapadtak a készleteik, de még a sima lőszerek egy részéből is rosszul állnak a hírek szerint, ezért szégyenszemre Irántól és Észak-Koreától kénytelenek bevásárolni mindabból, amit egyáltalán nem, vagy csak igen sokára tudnának legyártani saját erőből.

A modernizálás másik útja, hogy a meglévő, 20. századi fegyverrendszereket tuningolják fel. Tették ezt az oroszok is, de a meglévő fegyvereik alapvető sérülékenységeit és korlátait így sem tudták kiküszöbölni. Másfelől hiába van papíron az oroszoknak tízezernél is több tankja, ezek jó része nincs bevethető, de akár működőképes állapotban sem – ami egyébként minden hadseregre igaz a világon – ráadásul ezek nagy része súlyosan elavult. Valójában becslések szerint kb. 2800 működő tankja lehetett Oroszországnak a háború előtt, aminek legalább a 60%-át (!) tavaly novemberre már elvesztették a fronton. Vagy kilőtték őket az ukránok, vagy hátrahagyták a visszavonuló orosz katonák és ma már az ukránokat erősítik.

Mindezeken felül az orosz sereg szervezeti felépítése is elavult. Elődjét, a szovjet tömeghadsereget a Nyugat és főként az USA elleni 3. világháborúra hozták létre és leginkább a nukleáris arzenálra, a létszámfölényre, illetve a tüzérség elsöprő erejére építettek. Mára azonban a hatalmas, mozgósítható katonatömeg eltűnt, részben a Szovjetunió felbomlása és a szövetségi rendszer elvesztése, részben a katonai pálya kevéssé vonzó volta miatt. (Ebben a háborúban pedig úgy tűnik, meg is semmisül az egykori szovjet blokk fegyverarzenálja, amivel a 3. világháborút kellett volna megvívniuk.)

Eközben korszerűtlen, sokszor nem kellően rugalmas az orosz hadvezetés sem. Számos parancsnok a régi, szovjet iskolában képződött, nem frissítette a tudását, sőt, sokan közülük súlyos alkoholisták, adott esetben valakinek a valakijei, ezért töltik be posztjukat, nem a katonai alkalmasság alapján, így a szovjet dogmáktól való eltérést hiába is várnánk többségüktől. A katonai művelet élén váltogatott parancsnokok egyre-másra vallanak kudarcot – nem független attól sem, hogy a politika folyamatosan beleszól a háború alakításába, megfelelő eszközöket viszont nem ad a kitűzött célok eléréséhez.

Ráadásul a hatalmas vesztességek különösen sújtják orosz részről a tiszti állományt, ennek következtében már hónapokkal ezelőtt tiszthiány alakult ki, amit egyhamar biztosan nem tudnak orvosolni, hisz sok éves képzést néhány hónap alatt nem lehet lefolytatni. Ez az oka annak is, hogy a szeptemberben sorozottak nem kis részének emlékeztető képzését Fehéroroszországba volt kénytelen kiszervezni a Putyini vezetés – hisz kiképzőtiszteknek is híján vannak.

Ezen felül az oroszok az iszonyatos vesztességek, az elmaradó zsold, az akadozó ellátmány, a hadvezetési hibák és a háború nem kellő megindokoltsága, céltalansága miatt sokkal motiválatlanabbak az ukránoknál. Ez pedig rengeteget levon a harcértékükből. Így, mikor a legyőzhetetlen orosz sereg mítoszát építgetjük, azt azért tegyük hozzá, hogy Ukrajnában nem az orosz hadsereg, csupán annak egy része harcol, java részt elavult fegyverekkel, elavult harcászati elvek szerint, sokszor gyenge kvalitású parancsnokok alatt és motiválatlanul, ellátási nehézségektől sújtva.

Hogy érzékeljük az orosz vesztességek mértékét, érdemes lehet megemlíteni, hogy jelenleg már nem az az orosz sereg harcol Ukrajnában, ami februárban megindította a támadást. Azért nem, mert az inváziós sereg mára megsemmisült! A bevetett haditechnika szinte teljes egészében odalett és a katonák is meghaltak, vagy megsebesültek – utóbbiak egy része persze azóta visszatérhetett a frontra. Ezzel pedig a bevethető és valóban harcképes egységek és felszerelések jó része elpusztult a harcokban. Ma jóval gyengébben képzett katonák váltják az elesetteket, vagy sebesülteket és egyre ósdibb és rosszabb állapotú fegyvereket küldenek harcba az oroszok. Előbb a „roncstelepekről” helyezik ismét aktív állományba a nem ritkán 60 éves (!) felszerelést, aztán hamarosan a múzeumaikat is kiüríthetik, hogy legyen mivel harcolni az ukránok ellen, ha továbbra is ilyen ütemben veszítik el az eszközeiket. És itt nem túloztam! Másfelől a kétségbeesésüket jelzi, hogy az eddig tartalékolt, kisebb számú, csúcskategóriás eszközeik jó részét is a frontokra küldik a 2023-as tavaszi offenzívára készülve, vagyis azt a tartalékot, amivel egy esetleges NATO támadást kellene tudniuk visszaverni.

Oroszország ezzel a háborúval nemhogy a nagyhatalmi státuszát nem tudta ismét megszilárdítani, de egy bő évtizedre biztosította azt, hogy ne legyen képes katonailag veszélyeztetni egyetlen erősebb szomszédját sem. Minimum ennyi időre lesz ugyanis szüksége már most, hogy legalább nagyobb részben visszaépítse az elvesztett katonai kapacitásait – és a háború még nem ért véget.

Összegezve tehát az orosz hadsereg a hírénél sokkal gyengébb és méretben kisebb, elavult, főként 20. századi haderő, aminek az egyre inkább modernizált, 21. századi ukrán sereggel szemben egyedül a bevetett haditechnika darabszámában van fölénye, de sem létszámban, sem kiképzettségben, sem hadvezetésben, sem hírszerzésben, sem technikai színvonalban nem múlja felül azt. Mindezek következtében itt egy szimmetrikus háborúról beszélhetünk, ami sajnos általában sok évig eltart. Ráadásul akkorák az orosz sereg vesztességei, hogy annak pótlására fegyverzet tekintetében elégtelenek a tartalékai és a gyártási kapacitása sincs meg hozzá.

Velük szemben egy 2014 óta folyamatos háborúban edződött, mostanra megkeményedett, nem kis részben több nyugati kiképzésben is részesült és nagyon motivált ukrán sereg áll, akiknek nincs vesztenivalójuk, hisz legyőzetésük esetén Ukrajna megszűnne. Sőt, egyre több modern, nyugati fegyverrel vannak felszerelve, részben olyan parancsnokok irányítása alatt, akik jól képzettek a 21. századi kevert és gerilla hadviselésben is, ráadásul a nyugati hírszerzési adatok ismeretében folyamatosan nyomon követhetik az oroszok minden csapatmozgását, akik így nem igen tudnak meglepetést okozni nekik. És ha mindez nem lenne elég, a nyugati stratégák még szorosan együtt is működnek az ukrán kollégáikkal, annyira, hogy a sikeres, ’22 ősz eleji ukrán ellentámadást az amerikaiak tervezték meg mesterséges intelligencia támogatásával.

Az ukránok a háború első napjaiban helyesen mérték föl, hogy nyílt ütközetben kevésbé van esélyük az oroszokkal szemben, de az utánpótlási vonalakat támadva elérhetik, hogy az orosz ágyúkból ideiglenesen kifogyjon a lőszer, a harckocsikból az üzemanyag, stb.. Ezzel a taktikával pedig lassan, de biztosan el is kezdték felőrölni az oroszokat, akiknek láthatóan nincsenek hatásos válaszaik sem erre a taktikára, sem a nyugati fegyverek egy részére, amik messze felülmúlják az orosz megfelelőiket.

A Javelin tankelhárító rendszer zsenialitása például abban áll, hogy egy 250 ezer dolláros rakétával egy alig kiképzett katona pillanatok alatt ócskavasat tud csinálni egy 4,5 millió dollárba kerülő T-90-es orosz csúcskategóriás tankból, vagy egy ósdibb 1,5 millió dollárba kerülő T-72-es tankból és persze megöli a hónapokon át, drágán kiképzett személyzetet is. Hasonló a helyzet a Stinger légvédelmi rakéta és a helikopterek összecsapásánál is. De a 3,5 millió dolláros HIMARS rakétarendszer 150 ezer dolláros rakétái is dollárban kifejezve a saját költségükhöz képest sokszoros pusztítást végeznek az orosz lőszerraktárak felrobbantásakor, de a parancsnoki állások megsemmisítésekor is, a kiképzési időt és költségeket alapul véve. Egyedül az olcsó, iráni drónok és az ukránoknak juttatott drága légvédelmi rakéták esetében fordított a helyzet.

Ezeket a számokat pedig azért hasznos látni, mert a hosszabb, modern háborúk, mindig anyagháborúk, a háborúhoz meg, mint tudjuk, 3 dolog kell: pénz, pénz és pénz. Így, ha az egyik fél a másik fél egyre több pénzét „égeti el”, míg az ő költségei mérsékeltebbek maradnak, a végén megnyerheti a háborút. Itt érdemes kitérni rá, hogy, ha erre a konfliktusra úgy tekintünk, mint a Nyugat és Oroszország háborújára – ahogy az orosz propaganda szereti láttatni a különleges katonai műveletet –, úgy egy 40.000 milliárd dollár össz-GDP-t termelő blokk áll szemben egy 4.000 milliárd dolláros birodalommal. Oroszországnak tehát esélye sincs a győzelemre, amíg nem változnak a körülmények.

Természetesen az ukrán vesztességek is hatalmasak. Ahogy a támadó orosz sereg is megsemmisült, úgy a konfliktus kezdetén védekező ukrán erők jó része is elesett, vagy megsérült és szintén nagyok a technikai vesztességeik is. Az ukránok azonban, mint fentebb írtam, teljes mozgósítást rendeltek el már az invázió kezdetén, eleve több volt a harcedzett tartalékosuk, mert a 2014-es konfliktus óta folyamatosan forgatták a behívottakat a fronton, a frissen sorozott katonáikat pedig nem a frontra küldték meghalni – mint olykor az oroszok –, hanem nyugati országokba, főleg a britekhez kiképzésre és ezt a gyakorlatot máig folytatják. Összességében elmondható, hogy Ukrajna sokkal jobban megbecsüli a katonáit és jobban is bánik velük, mint Oroszország, amihez a Nyugat minden segítséget meg is ad, ugyanakkor további személyi tartalékai már csak igen korlátozottan vannak, amit a kényszersorozások újabban felreppenő híre is jelez.

Másfelől ukrán részről a saját hősiességük szerepének hangsúlyozása a sikereikben (és olykor nem létező hősök kreálása, pl. Kijev szelleme) kissé túlzás, mivel a Nyugat katonai, pénzügyi, hírszerzési és stratégia tervezési támogatása nélkül nem lennének képesek kitartani az oroszokkal szemben, hiába hősiesek. Éppen ez adja Ukrajna fő sérülékenységét a konfliktusban, amit Putyin is felismert. Ha a Nyugat apránként kihátrál az ukránok mögül, az oroszok még most is győzhetnek. A harcok elhúzódásával és főként annak gazdasági hatásaival egyre többen érzik magukon a gazdasági világháború következményeit úgy is, hogy nem Ukrajnában élnek, ez pedig el is kezdte csökkenteni az ukránokat támogató politikák népszerűségét. Az ukrán infrastruktúra támadása részben szintén ezt a célt szolgálhatja: minél több erőművet rongálnak meg, annál több euróba és dollárba kerül a nyugati adófizetőknek, hogy legalább részben működőképes állapotban tartsák Ukrajnát. Ugyanis nemcsak a katonai segítségnyújtás, de az ukrán államcsőd elkerülése is elég költséges vállalkozás. Ugyanakkor ez az ár töredéke annak, mint ha nyugati katonáknak, esetleg nyugati országok területén kellene háborút viselniük Oroszországgal szemben. Ez a logika áll igen nagy részben a további támogatás fenntartása mögött.

Kijelenthetjük, hogy Nyugaton a háború támogatottságának a csökkenés, hasonlóan az Oroszországon belüli elégedetlenség növekedéséhez eddig elmarad attól, hogy fordulatot hozzon. Más szóval Nyugaton és Keleten sem utálják még eléggé ezt a háborút, hogy megkísérelnék kikényszeríteni vezetőikből a változást.

Vagy úgy is fogalmazhatunk, hogy „egyik oldal se nyert még eleget”, és teszem hozzá halkan egyik se vesztett még eleget ahhoz, hogy feladja a céljait. Ukrajna esetében ez egyenlő lenne az államiság feladásával, amit nehezen tudok elképzelni, ezért is folytatják a küzdelmet a brutális vesztességek ellenére is a végsőkig, az oroszok esetében pedig ez Putyin hatalmába kerülne, aki szintén nem fog önszántából lemondani róla, de most is úgy vélem, ez könnyebben megtörténhet, mint az ukrán államiság feladása. A Nyugatnak pedig egyrészt túl „jó üzlet” ez a konfliktus több szempontból is, hogy rövid időn belül kihátráljon belőle – pl.: az ukránok végzik el a nyugati katonák helyett az orosz szárazföldi haderő megsemmisítését, garantálva ezzel a Nyugat biztonságát egy étvizedre –, de elég ijesztő ahhoz, hogy ne adjon meg minden eszközt, amit az ukránok kérnek. Másrészt a Nyugat számára a háború befejezése orosz győzelemmel az eddigi világrend feladását, a Nyugat vereségét és a világ destabilizálódását is jelentené, amit a többség szerint nem engedhetünk meg magunknak.

Mindezek együttesen az okai annak, hogy miért tud még mindig folyni a háború. Másrészt oka az is, hogy van még hadianyag mindkét oldalon és bár több gazdaság válságba, recesszióba került, vagy legalábbis stagnál/alig növekszik, még pénz is van, hogy további hadianyagot termeljenek – ha a gyártó kapacitások mindenütt végesek is.

Ha áttérünk a második kérdésre, hogy ki nyerheti meg a konfliktust és elolvassuk az elemzéseket, akkor sokszor vágyvezérelt gondolkodással találkozunk. Akik az ukrán oldalt támogatják, azok elkerülhetetlen ukrán győzelmet vizionálnak, akik az oroszt, azok végül orosz sikert, ahogy a bevezetőben már írtam. A józanabbnak tűnő hangok azért egy harmadik forgatókönyvet szoktak emlegetni és a magam részéről – sajnos – én is ezt tartom reálisnak. Ez pedig egy befagyott konfliktus képe, amit senki nem nyer meg, de senki nem is veszít el teljesen. Oroszország részlegesen eléri célját azzal, hogy Ukrajnát destabilizálja és ebben az állapotban is tartja, a NATO és EU csatlakozást lehetetlenné teszi, közben azonban aránytalanul magas árat fizet ezért mind gazdasági, mind politikai, mind katonai értelemben. (Ha kicsit cinikusan fogalmazok, ezt a háborút az USA, Kína és India nyerhetik meg.)

Ha összehasonlítjuk a vesztességek alakulását orosz és ukrán oldalon, katonai értelemben azok is egy döntetlent vetítenek előre. Az ember vesztességek aránya a sérülteket is ide számolva 2:1 Ukrajna javára – persze itt csak becslésekre támaszkodhatunk. És, ha számításba vesszük a maximálisan bevethető seregek méretét – 2 milliós orosz és 1 milliós ukrán erők –, akkor válik láthatóvá, hogy egyik oldal sem lesz képes legyőzni a másikat, hacsak radikális változás nem következik be a frontokon.

Ezt támasztja alá továbbá az is, hogy az oroszok fölényét bizonyos fegyvernemek esetében a beérkező nyugati fegyverek fokozatosan kiegyenlítették, így mára ukrán oldalon minden orosz húzásra van hatékony válasz. Annyit azonban nem kap Ukrajna ezen fegyverekből, hogy azzal alapvetően meg is tudja fordítani a háború menetét, eddig legalábbis.

Épp ezért látni kell, hogy ennek a háborúnak az alakulása elsősorban a Nyugat kezében van. Egyfelől bármikor felvonultathatunk olyan erőket Oroszország NATO határaira, amivel egy esetleges támadást lebegtetve arra kényszeríthetjük az oroszokat, hogy jobban megosszák erőiket és csapatokat vonjanak ki Ukrajnából. Másrészt a Nyugat bármikor adhat annyi és olyan fegyvert Ukrajnának, amivel megnyerhetik a háborút, de ki is hátrálhatunk Ukrajna mögül, akkor pedig Oroszország nyer. A másik oldalon az oroszoknak nincs meg ahhoz a kapacitásuk, hogy a nyugati segítséget egy ponton túl ellensúlyozzák, hiába lennének számszerű fölényben teljes mozgósítás esetén, egy ponton túl géppisztolyokon, RPG-ken és gránátokon kívül mással nem tudnák felszerelni az erőiket, ez pedig egy modern háborúban édeskevés a sikerhez, hiába vannak sokan. Ha Kína fegyverszállításokkal is beáll az oroszok mögé és ezzel belép a konfliktusba, azzal a gazdasági világháború eszkalációját kockáztatja és ezzel vélhetően csak azt érnék el, hogy a Nyugat minél inkább felpörgetve a fegyvergyártást még több fegyverrel ellensúlyozza a kínai fegyvereket a harctéren.

A cikksorozat lezáró részében azt járom majd körül, hogy milyen lehetséges következményei várhatóak a háborúnak, külön kitérve a magyar vonatkozásokra is.

19 komment

Címkék: történelem háború filo 3. világháború harcászat Oroszország Ukrajna Spanyolviasz orosz-ukrán háború vilápolitika


A bejegyzés trackback címe:

https://spanishwax.blog.hu/api/trackback/id/tr5918060136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rodney 2 2023.02.28. 19:04:47

Az atomfegyver témáról is írhatnál valamit. Volt egy hidegháború aminek a lényege az volt, hogy azért nem voltak igazi harcok a felek között, mert mindegyik félt a másik atomarzenáljától. Mi változott meg? Ha az oroszok már nem bírják a háborút, akkor nem fognak bevetni valamilyen korlátozott módon atomot? Az ellencsapás nem valőszinű, mert ezzel az oroszok már bizonyítanák, hogy igen is be merik vetni az atomot. A másik dolog, hogy sokféle szintje van az atombombák használatánal (pl a légkörben megfelelő helyen felrobbantott bomba megvakíthatja/ megsemmisítheti az alatta levő területeken az összes katonai elektronikát)

2024 2023.02.28. 22:08:52

Ilyen a nyugati háborús moslék szemüvegén keresztül figyelni a háborút és nézni a világot. Tökéletes propagandaposzt.

Melyik kedden bukik meg Putyin? Ma már nem tud. Esetleg jövő kedd, azután?

Kangörcsös TSZ elnök 2023.02.28. 22:31:16

@2023: Egy szavát se tudod cáfolni te retek csak ömlik a szar a szádból...

Kangörcsös TSZ elnök 2023.02.28. 22:34:55

@Rodney 2: Oszt miért ne lenne valószínű az ellencsapás?
Sőt akár egy megelőző csapás ha nagyon elkezdenek mocorogni.
Kérdés, az a hazug kgb-s féreg meddig mer elmenni a blöffölgetéssel.

Rodney 2 2023.03.01. 06:30:25

@Kangörcsös TSZ elnök: most azért ilyen bátor a nyugat, mert azt gondolják, hogy Putyin egy beszari vénember aki nem mer bevetni atomot. Az egész 1945 utáni világrend az atom elrettentésen alapult. Valamiért ez most megváltozott. Ha bevetnének korlátozottan atomot az oroszok, akkor lehet hogy helyreállna az a rend amikor TOTÁLIS atomháborús fenyegetés miatt nem voltak ilyen konfliktusok (csak külföldiek által felpiszkált "niggerek" mészárolták egymást más kontinenseken). Már elkezdődött a háború, amikor USA elemzők írtak egy stratégiai magazinban cikket arról, hogy NATO ide meg oda, az USA még a UK (closest ally) védelmében sem állna bele egy totális atomháborűba és hogy ha ilyen helyzet kialakulna, az a NATO végét jelentené. Majd pont az ukrán genetikai hulladék miatt csinálnák?? Ez a háború addig megy, amig az USA geopolitikai és egyes USA gazdasági körök érdekét szolgálja. Egy totális atomháború out of question

Mayer Máté 2023.03.01. 07:00:05

@Rodney 2: Köszönöm a hozzászólásodat. A cikksorozat következő, lezáró részében térek ki az atomháború lehetőségére, mint az egyik, bár kevéssé valószínű forgatókönyvre a folytatásra.

Nem hinném, hogy bárki beszari vénembernek gondolná Putyint, ahogy afelől sem hiszem, hogy kétsége lenne a politikai és katonai vezetőinknek, hogy van olyan pnt, mikor atomfegyvert vetne be.

Az atom viszont nem csodafegyver és meglehetősen komoly és kevéssé irányítható következményekkel jár a bevetése. A jelen háború megfordítása szempontjából korlátozottan hatékony eszköz, márcsak ezért sem valószínű még a tatktikai töltetek bevetése sem. Másfelől Ukrajna jelenleg valószínűtlen, hogy olyan mértékben tudna nyerni, ami akárcsak komolyabban felvethetné az oroszok részéről az atomcsapás ötletét -pl. a Krím visszafoglalása valószínűtlen, ahogy Donyeck/Donbasz teljes visszavétele is.

Az atompatt, vagyis az atomfegyverek kölcsönös elrettentő erejére épített atomfegyver bevetése tabu láthatóan eddig működik. Fenyegetőzni igen, lehet és szoktak is vele az oroszok, de a bevetés egy egészen más lapra tartozik. Azon a ponton nem csak nyugati válaszcsapásokkal számolhatnánka, de Kína "barátsága" is köddé válna, sőt, akár egy ellenséges az oroszokat hátba támadó Kína képe sem biztos, hogy irreális lenne. Mindez persze csak találgatás. Amit biztosan tudunk, hogy senki nem vetett be atomot eddig, ha pedgi ezt valaki megtenné, azzal nem az általad említett egyensúly billenne helyre, hanem az eddigi borulna fel és erre biztos, hogy nem csak szankciókkal felelne a világ katonailag és gazdaságilag jelentős része.

Mayer Máté 2023.03.01. 07:06:41

@2023: Azt érzékelem, hogy nem értesz egyet a leírtakkal, azt sajnos nem fejted ki, hogy mivel nem.

A megírásakor meglehetősen sokat olvastam, néztem és hallgattam ukránpárti és oroszpárti szakértőket is. Igyekeztem mindkét oldal megállapításait összeszedni és összevetni a hírekből érzékelhető valósággal és természetresen fenntartom a tévedés jogát.

Putyin bukása rövidtávon nagy eséllyel nem fog bekövetkezni, pár dobása még van, de nem túl sok. A legutóbbi, 2022 eleji, témába vágó írásomban 3-4 évet adtam neki és ezt most is tartom azzal, hogy ez a maximum számára. Politikai értelemben elfogyott körülötte a levegő. A psozt-szovjet szövetségi rendszer nagyját elvesztette a "baráti" Kínával szemben, az ukrajnai háború finoman szólva is súlyos kudarc, gazdaságilag elszigetelődött Oroszország és recesszióban van. Mindezek együtt politikailag mondjuk úgy, hogy ritkán túlélhetőek.

Kangörcsös TSZ elnök 2023.03.01. 10:38:36

@Mayer Máté: 2023 egy retek fidesztroll ezredik harcinickje, ő nem azért ír, hogy vitázzon, nem is alkalmas rá, ezeket rombolni küldi a gazdája mindenhova.

Kangörcsös TSZ elnök 2023.03.01. 10:47:16

@Rodney 2: Fordítsuk meg az első mondatot. Most azért ilyen bátor putyin mert azt gondolja, hogy a nyugat tartja magát a saját szabályaihoz amíg ő vígan mocskoskodhat, hazudozhat, pusztíthat.
Az atom azonban nem ilyen, ott nem annyira elnéző senki mint voltak a retkes barbár oroszokkal szemben az elmúlt tíz-tizenöt évben.
Bár tudják a nyugati elemzők is, hogy ez a kgb-s törpe blöfföl, a kutyáit meg azért tartja, hogy ugassanak, de az atomfegyverei valszeg szoros kontroll alatt vannak és nem biztos, hogy lenne idejük elhagyni a kilövőállást.
Nem hagyhatják, hogy ez az elmebeteg vérszomjas görény tűzbe borítsa a világot.

szekertabor · provo.blog.hu 2023.03.01. 17:22:08

Az elemzés érdekes és sokoldalú, a megállapítások helytállóságát nem tudom megítélni, a következtetések pedig nyilván a megállapítások helytálló voltától is függenek. Erénye a posztnak, hogy megpróbál érzelmileg távolságot tartani (bár ez nem minden esetben sikerül), és nem próbál morális kérdést csinálni a háborúból.
Mindazonáltal a motivációk tárgyalásakor érzek egyfajta aszimmetriát, mintha Oroszországnak (az oroszoknak) nem lenne annyira fontos a deklarált célok elérése, míg az ukránok a létezésükért küzdenek. A mozgósítás kapcsán is azt sugallja a cikk, mintha csak az oroszok tömegei disszidálnának a kényszersorozások elől, az ukránok pedig nem, pedig ez nyilvánvalóan nem így van.

2024 2023.03.01. 17:35:41

@Mayer Máté: "Azt érzékelem, hogy nem értesz egyet a leírtakkal, azt sajnos nem fejted ki, hogy mivel nem."

Oroszo. haderejének lefitymálása az, ami zavar. Ami párhuzamban áll az amerikai háborús agresszor magabiztosságával. A ruszkik, mint közvetlen agresszor elintézhették volna ezt a háborút rövid idő alatt is, de hagyományos eszközökkel kívánták azt megvívni. Így döntöttek. Drezda példáján bármikor éghetne Kijev, Bahmuttal sem kellene szórakozni feltétlenül. Kezdettől fogva nem akartak az indokoltnál több véráldozatot; úgy-ahogy ügyelnek a polgári lakosságra, és ezen az sem változtat, hogy néha valahol Ukrajnában lakóházakat talál el egy-egy rakéta. Így döntöttek a Kremlben. Akkor viszont a moszkvai vezetésnek föl kell vállalnia

-a lassú haladást,
-a nagy hadiköltség, hadianyag-és emberveszteséget.

A klasszikus harcászati felvonulással, hagyományos módon kívánták lefegyverezni az ukrán rezsimet, csak azzal nem számoltak, hogy a gyarmattartó USA foggal-körömmel, ekkora elánnal fogja védelmezni a Moszkva basztatására szolgáló gyarmatát. Ha valamiben, ebben elszámították magukat. Na meg vannak itt még egyéb szerepet játszó tényezők is.

Összefoglalva: sűrűn lakott, folyókkal szabdalt terepen, tavasszal és ősszel felázott, süppedős talajon nehezen haladnak a harckocsik. Kellő mértékű fegyverrel látták el az ukránokat,és látják el ma is, hogy képesek legyenek ellenállni. Ellenállni és nem ellentámadni. A modern harci gépezeteket pedig az oroszok eddig csak hébe-hóba vetették be, mert bíztak az ósdi technikában és egy kisebb számú haderőben - most majd változhat a helyzet ha szükségét látják.

De mindez nem az orosz hadigépezet általános gyengeségét mutatja. A stratégia volt alapvetően hibás.

A Donbasz egésze meglesz, aztán kérdés mit csinálnak. Látják-e értelmét újabb ukrán véderővonalaknak nekimenni vagy megállnak és a megszerzett területeken beállnak hosszútávú védekezésre.

A Krímet sohanapján fogják visszafoglalni. Nem számít, mennyi eszközt ad ehhez a Nyugat. Szevasztopolnál ott állomásozik az orosz flotta atomtöltetű rakétákkal (is) felszerelve. A tengerről is bármiféle komolyabb támadást azonnal visszavernek. Nem lesz lacafaca, nem lesz kegyelem, amennyiben Kijev saját maga hoz elhibádzott döntést vagy az USA biztatására. Bár ahogy hírlik, már Washington is csillapítani próbálja a kijevi hunta Krímmel kapcsolatos reményeit, én nem hiszek nekik. Amerika simán belehajtaná a szerencsétlen ukránokat egy, a Krím visszavételébe is akár.

Nyugaton is egyre szaporodnak a józan hangok, a háború elleni, kiegyezést szorgalmazó tüntetések. Európa lakossága érzelmileg az ukránokkal, de nem a kijevi rezsimmel van, és ez az időben előrehaladva egyre inkább elmondható lesz. Az sem tudhatjuk, hogy ott Washingtonban, a háborús központban a nyilatkozatok szintjén mi vehető komolynak és mi nem. Mi a valódi cél és mi szolgál pusztán propagandacélra. Magyarán amit Nyugaton lenyomnak a torkodon, abból mi a valóság? Mi áll a terepasztalon? Nem tudjuk és azt nem fogják lekommunikálni.

A nyugatszopásból pedig végképp elegem van. Amerika volt az, aki egy geostratégiai terv részeként háborús tereppé változtatta Ukrajnát. Miatta halnak az ukránok. Tudhatták, hogy ha egy ponton tovább feszítik a húrt, Moszkva visszacsap. Minden készen állt a Pentagonban. Ebben a konfliktusban aki tagadja Amerika felelősségét, az egy barom. És akkor a Monroe-elvről már ne is beszéljünk, amihez tetszik, nem tetszik Oroszo.-nak mint katonai nagyhatalomnak is joga van ha már a másiknak lehet.

Hát ennyi.

Rodney 2 2023.03.01. 19:10:16

@Kangörcsös TSZ elnök: Eddig a történelemben csak az usákok vetettek be atomfegvert és a kubai válság is úgy oldódott meg, hogy azonnali totális atomháborúval fenyegették az oroszokat ha nem vonulnak vissza Kubából. Azért itt van némi áthallás Ukrajnára, nem-e??

Kangörcsös TSZ elnök 2023.03.01. 19:35:26

@2023: Egy retkes ruszkifasszopó lázálmai... Ezt küldték, kisköcsög? Kissé idejétmúlt...

Kangörcsös TSZ elnök 2023.03.01. 19:38:12

@Rodney 2: Aham...eddig csak az usákok vetettek be atomfegyvert de most válaszcsapást se tennének...
Csak én nem látom ebben a logikát?

Rodney 2 2023.03.01. 19:41:34

@Kangörcsös TSZ elnök: akkor vetettek be, amikor másnak még nem volt. Úgy azért könnyű :) Azután már ők is csak fenyegettek vele. Csak azért írtam a bevetést, hogy morális gondjuk nem lehet avval ha valaki beveti :)))

Mayer Máté 2023.03.02. 06:17:32

@szekertabor: Köszönöm a hozzászólásod! Igazad van, bármennyire igyekeztem, nem könnyű és talán nem is lehet érzelmileg teljesen semlegesnek maradni egy ilyen témánál. Talán szakmámból adódóan is, az agresszort is mindig meg akarom érteni, de együtt a megtámadottal érzek - nem azért, mert jobban szeretném esetünkben Ukrajnát, egyszerűen a helyzetéből fakadóan.

Jól kiérzed a soraimból, valóban látok egy asszimetrát a célok tekintetében. Nem abban a vonatkozásban, hogy az oroszoknak kevésbé lenne fontos a céljaik elérése, bár így is meg lehet fogalmazni, hanem inkább a tekintetben, hogy míg az ukrán oldalon többé-kevésbé egységesen "a nép" érzi megtámadva magát és közös érdek a győzelem, vagy legalább az invázió megakasztása, addig orosz oldalon a vezetés és az orosz nép közt nem érzékelek ilyen egységet. Ott inkább a rezsim az, ami nagyon eltökélt valamiféle cél elérésében, míg a nemzet egésze számára irreleváns, hogy megszereznek-e pár ezer négyzetkilóméter ukrán területet, sőt, egyre inkább terhes számukra ez a háború.

Jogos a kritika, hogy az ukrán kényszersorozásokra csak egy helyen utaltam és nem domborítottam ki, hogy azért náluk se akar mindenki "hősi halált halni" a hazáért. Összessgében az ukrán hadsereg harcoló alakulatainak morálja azonban felülmúlja az orszokét minden jelentés szerint.

Mayer Máté 2023.03.02. 06:54:16

@2023: Köszönöm a hozzászólásodat! Sok fontos pontot idehoztál, amikre nem tértem ki a cikkben, egyedül az utolsó bekezdés az, amivel alapvetően nem értek egyet. Hadd reagáljak előbb arra.

A magam részéről nem az orosz imperializmust ítélem el, hanem magát az imperailaizmust, elvi alapon és gyakolrati következményei okán is. Mindegy, hogy az USA, Oroszország, vagy épp Kína az a birodalom, amelyik birodalmi érdeket képvisel és midegy, hogy ezt katonai, gazdasági, vagy kulturális fronton teszi-e, ezzel nekem alapvetően bajom van. Ugyanúgy elítélem a koka-kolonizációt, az iraki háborút, vagy a kínai gazdasági befolyásszerzést, mint most ezt a konfliktust. Talán annyi különbséggel, hogy, mivel itt közvetlenül emberek halnak meg, érzelmileg jobban megérint, mint a gazdasági, vagy kulturális vetületekben.
Azzal persze, hogy leírom és elítélem, nem változik önmagában semmi, ennél több eszközöm viszont átlag emberként nincs.

Amerika szerepvállalását a háborúban a 2022-es posztban és ennek a cikksorozatnak az előző részében is kiemletem, ahogy itt is és ki fogok rá térni a harmadik, lezáró részben is. Azt azonban határozottan elutasítom, hogy Amerikára kenjük ennek a háborúnak a felelősségét. Az erőszíkért minden esetben az erőszaktevő a felelős szmeélyközi és nemzetközi helyzetekben is. Oroszország tehetett volna mást, sőt, nagyon sok más dolgot is, minthogy támad. A 2014-'15-ös hamis-zászlós háborújukkal már destabilizálták Ukrajnát, biztosították, hogy se az EU, se a NATO tagja ne lehessen. Az orosz befolyás csökkenéséről ráadásul maga a Putyini ideológia tehet, ugyanis Oroszországon kívül senkit nem szólít meg, sőt, inkább elidegenít. Ráadásul a poszt-szovjet térségben Kína sokkal inkább riválisa az oroszoknak, mint az USA, sokkal jobban veszélyezteti az orosz érdekeket, mint az Egyesült Államok. Számomra egyértelműen ez egy tisztán imperialista háború, ami épp fordítva sült el, mint Putyin szerette volna, bár gyanítom, ebben nem fogunk egyetérteni.

A közvetlenül és közvetve érintett felek céljaival -persze csak spekulatívan - a következő bejegyzésben foglalkozom majd. Egyetértek, hogy a háború támogatottsága Nyugaton - de Oroszországban is - az idő előrehaladtával és az anyagi, illetve emberéletekben mért költségek növekedésével csökkenni fog. Jó eséllyel ez és nem a közvetlen hadi helyzet vezet majd el a fegyverszünethez, ha nem is a békéhez.

A Krím visszavételére jelenleg én sem látok esélyt, de ez változhat, ha a Nyugat úgy dönt nem a védekezésre, hanem a győzelemre szeretnék alkalmassá tenni az ukrán hadsereget. Rácz András biztonságpolitikai szakértő nyomán, ez lehetne egy olyan pont, ahol az orosz rezsim komolyan megfontolja a nukleáris csapást. Már csak ezért sem feltételezem, hogy erre a Nyugat szeretné képessé tenni Ukrajnát.

Igazad van abban, hogy a háború elején az oroszok kímélték az ukrán lakosságot. Az amerikai típusú precíziós csapások katonai célpontok ellen és a relítív kisebb számú haderő felvonultatása arra utalt, hogy más fogadtatásra számítottak az orosz ajkú ukránoktól - ezért is kímélték őket. Ez azonban már akkor megváltozott, mikor tavaly elakadtak Kijevnél. Azóta nem csak hébe-hóba csapódik lakóházba rakéta, de voltak népirtások és a polgári infrastruktúra ellen kampányszerűen vezetett rakéta és dróncsapások. Az ukránok viszont nem fagytak meg és nem is törtek meg, ahogy több oroszpárti szakrétő jósolta a télre, ezt talán már kijelenthetjük.

Atomhatalom lévén technikailag valóban megtehették volna, hogy eltörlik a föld színéről Ukrajnát, vagy csak a fővárost, de ezzel egyrészt egy olyan nemzetközi vörös vonalat léptek volna át, amivel közvetve, vagy közvetlenül elindítják a globális atomháborút, másrészt egy nukleáris sivatagot elfoglalni nem nagy nyereség. Végül, ha már az ott élő oroszok védelmében lépnek föl - legalábbis ez az egyik indoklása a háborúnak -, akkor nehezen védhető, ha épp ők irtják ki ezeket a megvédendő oroszokat.

Az orosz sereget nem lefitymálni akarom, hanem a helyén kezelni. Vannak, de főleg voltak félelmetes és jól képzett különleges erőik, rendelkeznek csúcskategóriás eszközökkel, mint a T-14, vagy a SU-57, de kis számban, előbbi rendszeresítve sincs, mert még prototípus fázisnál tart a fejlesztés. A sereg széleskörű átfegyverzését a '14-től meglévő nyugati szankciók és az orosz korrupció hatékonyan ásta alá. És igazad van abban, hogy a stratégia több ponton hibás volt, ami a kudarc mértékéért felel, de a tényéért nem. A háború kezdetén összesen nem volt annyi katona fegyverben, ami egy totális Ukrajna elleni háborúhoz elegendő lett volna és ez még akkor is igaz, ha a Nyugat nem küldött volna fegyvert. Egy 42 milliós országot nem lehet megszállni egy 850 ezer fős sereggel. Másfelől nem volt meg és most meg még annyira sincs megfelelő eszközpark hozzá.

Hartrigel 2023.03.03. 19:41:53

@Mayer Máté: Ami elsőre szemet szúrt nekem is, az, hogy nem ejtettél szót a nukleáris fegyverekről, de mivel írtad, hogy majd később előkerül nem ragozom.
Viszont remélem lesz benne szó arról, hogy nem szabad lesöpörni az egészet annyival, hogy az egy blöff oszt kész. Elvégre azért nem sült el eddig egyszer sem, mert az emberek komolyan vették. S pl, eddig egyetlen atomhatalmat sem szorítottak annyira sarokba, hogy elvetemedjen a használatáig. Csak képzeljétek el Hitlert a bunkerében, 45 tavaszán, de úgy hogy van több ezer nukleáris rakétája.
Ott van még Kim Jong Un is, de azért szeretném azt hinni, hogy Kim és Putyin azért két külön kategória még.

Szóba hoznám még, hogy az az atom annyira elviszi a rivaldafényt, hogy szóba se kerülnek vegyi- és biológiai fegyverek. Azért azoknak sem örülnék ha bevetnék őket.
Biológiai fegyver nem csak emberre lehet veszélyes, de lehet azzal, vagy vegyi fegyverrel megtámadják a búzamezöket vagy valami, hogyha nagyon elkezd rosszul állni a széna. :)
Bár ők biztos kreatívabbak mint én.

Mondjuk az aláírom, hogy pusztán papíron számokat nézve a NATO letudná verni Oroszországot (egymagában).
Azonban, érdemes lenne felvetni a kérdést, hogy melyik társadalom mennyire alkalmas a háborúra. pl. azt elhiszem, hogy a nyugat átszervezi magát egy éleshelyzetben, hadi termelésre, és jobb a kapacitása rá. Már ha, Kína és Brazília nem rúg alájuk, hogy nem ad ezt meg azt. Vagyis de, csak 3-5 ször drágábban.

De még ha át is ugorjuk ezt a részt, nem vagyok róla meggyőződve, hogy a nyugati emberek nem disszidálnának, vagy próbálnák kicselezni a sorozást.
Nem azok a társadalmak vannak már mint akár csak 10-20 éve. Nem a II. vh-s nemzedék ez, ahol volt hazája az embernek, nem csak oda ment ahol több a fizetés és zöldebb a fű. Egész egyszerűen a lelkiszemeim elött nem látom, hogy hősiesen masíroznának a nyugati fiatalok a sorozósátor felé.
Oké, a ruszkik se tolonganak.
Ahogy csak náluk induljunk ki abból, hogy pár 100 ezer 18-40 közötti faszi tuti átruccannak észak Afrikába, Törökországba, vagy Amerikába. Azért Európa mint összlétszám akkor is felülreprezentálja Oroszországot, ha csak max. 20-25% "keménylegényt" sikerül összefogdosnunk.
Ott vannak aztán a migirik kérdése, mert belőlük még ennyire sem nézem ki, hogy harcolni mennének az országért max. vérbeli zsoldosként gyilkolászni kicsit hazai nosztalgiából.
De ők azok is lennének csak amik: zsoldosok, nem a hazájáért kockázatot vállaló nyárspolgár.
És a történelem számtalanszor példázta mi van, ha túl sokáig nem kapják meg a zsoldjukat.
De én azt is kinézem a Nyugatból, hogy migiriknek be se kell vonulniuk, s a hadi megszorításokból sem részesülnek, természetesen a gyarmatosítás, a rabszolgaság és az idegengyűlölet kompenzálásaként.

Természetesen magamból indulok ki: nem vagyok motivált háborúzni. Ez nem homéroszi és wagneri hősök világa, hanem névtelen embermillióké, akiket kihajtottak meghalni. Az oda terelt emberek többsége azért halt meg, mert a harcmezőn csak meghalni tud, hiszen nem volt harcos, csak egy polgárember, vagy egy Svejk.

Mayer Máté 2023.03.07. 12:20:12

@Hartrigel: Tömegpuszttó fegyverek:
a háború mai állása szerint - és hangsúlyozom, ez a mai állás, a helyzet akár változhat is - nagyon valószínűtlen az atom, a radiológiai és a biológiai fegyverek alkalmazása minimum 3 szempontból.
1.) Túl közel van Oroszország, plusz a felszabadítani/megszállni kívánt területek oroszajkú lakosságát kiirtani talán még az orosz propaganda szintjén is védhetetlen cselekedet. Egy atom, vagy radiológiai csapás a ruszkikat is elérné, ráadásul a seregeik technológiai színvonala jelenleg nem teszi lehetővé, hogy sugárszennyezett területeken hosszabb ideig harcoljanak. A biológiai fegyverek hatása szintén elérné Oroszországot, így itt hasonló a helyzet. Vegyi fegyvert meg már vetettek is be Mariupolnál (foszforbombák), azóta viszont nincs jelentés hasonlóról.
2.) Az atom nem csodafegyver, ahogy Hitlerék hitték, nem lehet vele háborút nyerni, legalábbis nem közvetlenül. Egy terület kipusztítására alkalmas, nagy tételben bevetve az emberiség kiirtására is ígéretes eszköz, de harcászati alkalmazása erősen korlátos. Egy esetben látnám katonailag indokoltnak az atomot, ha összeomlana az orosz front és az ukrán erők megállíthatatlanul száguldanának Oroszország felé. Hadászati értelemben erre jó az atom, likvidálni, mondjuk egy támadó ellenséget és ezzel megállítani a támadást, vagy nagyobb erőkoncentrációt megsemmisíteni, de az oroszokhoz hasonlóan az ukránok is szétszórva állomásoztatják a seregeiket, ami ellen a precíziós csapások lehetnek hatásosak, nem az atom.
3.) Az atom bevetése nemzetközi szinten egy Nagaszaki óta át nem lépett vörös vonal. Ezzel Oroszország nem csak a teljes elszigeteltséget kockáztatná, de válaszcsapásokat is. Ezen a ponton sem az USA, sem a NATO - sem Kína - nem maradna a szankcióknál. Ha az oroszok atomot vetnek be, azzal közvetlenül, vagy közvetve a 3- katonai világháborúhoz vinnék el az emberiséget véleményem szerint.
Többen erre azt mondják, Ukrajnáért nem menne bele a Nyugat egy atomháborúba, ami igaz is. De ha az oroszok atomot vetnek be, az már nem Ukrajnáról szól, a hatása sem áll meg Kárpátalján és hasonló mondható el a biológiai fegyverekről is.
Vegyi fegyver bevetését szerintem még fogjuk látni az idén orosz részről. Hadászati szempontból annak sokkal több értelme van. (Abból kiindulva is írom mindezt, hogy, bár sok irracionális húzása volt Putyinnak, azért nem hülye.)

Ha sarokba lenne szorítva Oroszország, természetesen az atomhoz nyúlna, de nincs és ha nem változik gyökeresen a helyzet, akkor nem is lesz sarokba szorítva, legfeljebb Putyin és rezsimje, ami már más tészta. Rezsimbiztonsági szempontból az atom alkalmatlan eszköz, plusz sem a Nyugat sem Kína, vagy India nem érdekelt a rezsim bukásában - max. egy vezetőváltásban egy újabb, szelídebb Putyinnal az élen. Az atomháború kockázata nem most igazán nagy, hanem egy Orosz polgárháború esetén lenne az. Már csak ezért sem érdeke ez senkinek.

Igen, a "hősi halál" a fronton nem vonzó Nyugaton a szélesebb tömegek körében és ez szerintem egy pozitív fejlemény. Ugyanakkor egy orosz invázió esetén más lenne a helyzet. Lenne, aki menekül, mint ukrán és orosz oldalon is láttuk, és lenne, aki önként megy harcolni, a többséget meg soroznák, de persze csak akkor, ha a hivatásosok nem bírnak a szituációval.
(Azért Amerika nagyon másként háborúzik, mint az oroszok. Az USA haderejének fölénye nem elsősorban a szárazföldi erők fölényében van, hanem a haditengerészet és főleg a légierő erejében. Sokkal képzettebb, összeszokottabb erő ez, mint az orosz és ők addig nem is küldik a szárazföldieket, amíg nincs meg a légi uralom.
úgy meg azért más rohamozni, ha miénk az égbolt, az ellenség minden mozdulatáról tudunk és folyamatosan szedi szét a légierő, a haditengerészt, meg a tüzérség a hátországot a front mögött.)
süti beállítások módosítása